El museo como recurso pedagógico para la educación parvularia
Cargando...
Archivos
Fecha
2006
Profesor/a Guía
Facultad/escuela
Idioma
es
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad Andrés Bello
Nombre de Curso
Licencia CC
Licencia CC
Resumen
Esta investigación es de tipo cualitativa, tiene un alcance descriptivo y
exploratorio (según Roberto Hemández Sampieri).
Para esta investigación se consideró el siguiente problema: "Existen
deficiencias para utilizar el Museo de Bellas Artes de Viña del Mar (Palacio
Vergara) como espacio pedagógico para la Educación Parvularia".
Los objetivos generales son: "Conocer las condiciones que ofrece el
Museo de Bellas Artes de Viña del Mar (Palacio Vergara), para el trabajo con
la Educación Parvularia" y "Proponer un manual de trabajo innovador para la
Educación Parvularia, utilizando como modelo de trabajo algunas obras
artísticas que forman parte de la colección del Museo de Bellas Artes de Viña
del Mar (Palacio Vergara )".
Esta investigación por su naturaleza no plantea hipótesis.
La técnica de recolección de datos utilizada fue la entrevista, realizada a
funcionarios del Museo de Bellas Artes de Viña del Mar, Educadoras de
Párvulos y Profesional de Arte, también se utilizó la lista de cotejo, la cual
sólo fue aplicada por las alumnas tesistas y funcionarios del Museo de Bellas
Artes de Viña del Mar.
Finalmente, se presentan los manuales de trabajo para la Educadora de
Párvulos y para los párvulos de 5 a 6 años.
This investigation is qualitative type, has a reach of descriptive and exploratory type ( according to Robert Hemandez Sampieri). F or this investigation the following problem was considered: "Deficiencies exist to use the Museum of Beautiful Arts of Viña del Mar (Vergara Palace) like pedagogical space for the Pre School Education". The general missions are: "To know the conditions that the Museum of Beautiful Arts of Viña del Mar offers (Vergara Palace), for the work with the Pre School Education" and "To designa manual of innovating work for the Pre School Education, using like work model sorne artistic works that comprise of the collection of the Museum of Beautiful Arts of Viña del Mar (Vergara Palace )". This investigation by its nature does not raise hypothesis. The technique of data collection used was the interview, made to civil employees of the Museum of Beautiful Arts oNiña del Mar Pre School Education and Arts Profesional, also was used the list of I collate, which was only applied by the Pre School Tgacher students and civil employees of the Museum of Beautiful Arts ofViña del Mar. Finally, the manuals of work for the Pre School Education and the párvulos from 5 to 6 years appear.
This investigation is qualitative type, has a reach of descriptive and exploratory type ( according to Robert Hemandez Sampieri). F or this investigation the following problem was considered: "Deficiencies exist to use the Museum of Beautiful Arts of Viña del Mar (Vergara Palace) like pedagogical space for the Pre School Education". The general missions are: "To know the conditions that the Museum of Beautiful Arts of Viña del Mar offers (Vergara Palace), for the work with the Pre School Education" and "To designa manual of innovating work for the Pre School Education, using like work model sorne artistic works that comprise of the collection of the Museum of Beautiful Arts of Viña del Mar (Vergara Palace )". This investigation by its nature does not raise hypothesis. The technique of data collection used was the interview, made to civil employees of the Museum of Beautiful Arts oNiña del Mar Pre School Education and Arts Profesional, also was used the list of I collate, which was only applied by the Pre School Tgacher students and civil employees of the Museum of Beautiful Arts ofViña del Mar. Finally, the manuals of work for the Pre School Education and the párvulos from 5 to 6 years appear.
Notas
Tesis (Educación Parvularia, Licenciado en Educación)
Palabras clave
Arte Enseñanza, Educación Preescolar