Efecto agudo de una clase de educación física sobre la atención selectiva en adolescentes de cuarto año medio en la región de Valparaíso
Cargando...
Archivos
Fecha
2017
Profesor/a Guía
Facultad/escuela
Idioma
es
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad Andrés Bello
Nombre de Curso
Licencia CC
Licencia CC
Resumen
El objetivo de este estudio fue identificar el efecto agudo de una clase de educación física en la atención selectiva de los alumnos de cuarto año medio del colegio Franco Inglés, de Viña del Mar; Colegio Domingo de Rozas, de la Ligua y Colegio Umbral de Curauma. Participaron 43 estudiantes del género masculino y femenino donde las edades fluctuaron entre 17 y 19 años con una media de 17,76 años. La investigación fue de tipo experimental donde se utilizó una clase de educación física tipo (variable independiente) para observar el efecto agudo sobre la atención selectiva de los alumnos (variable dependiente). El grupo fue dividido de manera aleatoria simple en grupo experimental (n=23) y grupo control (n=20). Para medir la atención selectiva se empleó el test Stroop por medio del software Tastiva (adaptación tecnológica al test). Los resultados del grupo experimental post intervención en cada lámina del test tuvieron un valor p=0,001 del cual se asumió un 5% de error (p=0,05) siendo los resultados significativos en este grupo post intervención indicando efectos positivos de la ejecución de una clase de educación física tipo sobre la atención selectiva de los estudiantes.
The objective of this study was to identify the acute effect of a physical education class as it related to the condition of “attention déficit disorder” (ADD) in the senior class students of the different educational institution like Franco Inglés of Viña del Mar, Domingo de Rozas of the Ligua and Umbral of Curauma. Students from both genders and different ages who were between 17 and 19 years old participated. The research was experimental in nature where a type of physical education (independent variable) was used to observe the acute effect “ADD” had on each student in specific. The group was randomly divided into experimental group (n=23) and control group (n=20). To measure the selective attention we did a Stroop test by means of the Tastiva software (technological adaptation to the test). The results of the experimental group post-intervention in house lamina of the test had a value of p=0,001, of wich a 5% error was assumed (p=0,005) being the significant results in this post. Intervention of the group indicated positive effects per the execution of a kind of physical education to help with the various effects of the students as it related Attention Deficit disorder
The objective of this study was to identify the acute effect of a physical education class as it related to the condition of “attention déficit disorder” (ADD) in the senior class students of the different educational institution like Franco Inglés of Viña del Mar, Domingo de Rozas of the Ligua and Umbral of Curauma. Students from both genders and different ages who were between 17 and 19 years old participated. The research was experimental in nature where a type of physical education (independent variable) was used to observe the acute effect “ADD” had on each student in specific. The group was randomly divided into experimental group (n=23) and control group (n=20). To measure the selective attention we did a Stroop test by means of the Tastiva software (technological adaptation to the test). The results of the experimental group post-intervention in house lamina of the test had a value of p=0,001, of wich a 5% error was assumed (p=0,005) being the significant results in this post. Intervention of the group indicated positive effects per the execution of a kind of physical education to help with the various effects of the students as it related Attention Deficit disorder
Notas
Tesis (Profesor de Educación Física para la Educación General Básica, Licenciado en Educación)
Palabras clave
Educación Física, Enseñanza Media, Ejercicio Físico, Selectividad (Psicología)