Fortaleciendo la argumentación escrita en el aula a través de la redacción de ensayos
Cargando...
Archivos
Fecha
2013
Profesor/a Guía
Facultad/escuela
Idioma
es
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad Andrés Bello
Nombre de Curso
Licencia CC
Licencia CC
Resumen
La argumentación es reconocida como uno de los fundamentos de la vida en sociedad, orienta las actividades humanas y culturales e influye de manera fundamental en diversas esferas de la vida, por eso se hace necesario su abordaje para insertar al estudiante en forma satisfactoria, en un mundo cambiante y competitivo.
El objetivo de la presente tesis consiste en diseñar una propuesta metodológica para la producción escrita de ensayos en tercer año de enseñanza media, para el subsector de Lenguaje y Comunicación del colegio St. Paul’s. Esta propuesta será de orden exploratoria, descriptiva, para lo cual se basó en los modelos cognitivos de escritura, empleando el enfoque procesual a fin de lograr desarrollar en los estudiantes una conciencia respecto al proceso de escritura y cambiar su concepción en torno a esta, con el propósito de obtener producciones de ensayos de mejor calidad. Dicha propuesta será sometida a la evaluación de expertos en el área de Lenguaje y Comunicación para su validación.
The act of argumentation is recognized as one of the basics of life in society, directing human and cultural activity and influencing essentially in diverse spheres of life, and for this reason it is necessary to embark on this aspect so as to insert the student satisfactorily into a changing and competitive world. The aim of the present thesis consists in designing a methodological proposal for the written production of essays in the third year of senior high school, in the subsector of Language and Communication of St Paul's School. This proposal is of an exploratory and descriptive nature, and for this reason it is based on cognitive writing models, using the procedural focus so as to develop student awareness about the writing process and cause a change in the outlook of the same, aimed at obtaining a higher quality in the production stage of essay writing. This proposal will be submitted for expert assessment in the area of Language and Communication to be validated.
The act of argumentation is recognized as one of the basics of life in society, directing human and cultural activity and influencing essentially in diverse spheres of life, and for this reason it is necessary to embark on this aspect so as to insert the student satisfactorily into a changing and competitive world. The aim of the present thesis consists in designing a methodological proposal for the written production of essays in the third year of senior high school, in the subsector of Language and Communication of St Paul's School. This proposal is of an exploratory and descriptive nature, and for this reason it is based on cognitive writing models, using the procedural focus so as to develop student awareness about the writing process and cause a change in the outlook of the same, aimed at obtaining a higher quality in the production stage of essay writing. This proposal will be submitted for expert assessment in the area of Language and Communication to be validated.
Notas
Tesis (Magíster en Comprensión Lectora y Producción de Textos)
Palabras clave
Comunicación Escrita, Desarrollo Infantil, Técnicas de Enseñanza, Argumentación, Ensayo, Propuesta didáctica, Chile