Show simple item record

dc.contributor.advisorQuintanilla, Angie
dc.contributor.authorRodríguez Saavedra, Tanya Noemí
dc.contributor.editorFacultad de Educación
dc.date.accessioned2016-11-07T14:11:33Z
dc.date.available2016-11-07T14:11:33Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://repositorio.unab.cl/xmlui/handle/ria/2733
dc.descriptionTesis (Magíster en la enseñanza del inglés como lengua extranjera)es
dc.description.abstractThe present study aims to determine if there is a link between bilingualism and creativity in students of first year of secondary school. Real data was collected through an international creativity test known as the Adaptation of the Torrance Test of Creative Thinking, which was applied to bilingual and monolingual students. Statistical results showed that there is no significant difference in creativity considering the final results obtained by the samples. Nevertheless and considering what was previously said and despite of the fact that the study does not prove the theory of creative thinking in the total scores of the groups it is important to mention that it does prove it in the results of each individual, in other words, analyzing the final results of each student in each group it is easily to see a difference in the results, but if it seen the total results of groups the difference is low, so it can be said that the evidence is enough to prove the hypothesis. Besides that, the investigation of this topic helps future researchers since there are just a few studies that aim to prove the theory that bilinguals have more creative skills than people who speak only one language or mother tongue.es
dc.description.abstractEl presente estudio tiene como objetivo determinar si existe una conexión entre el ser bilingüe y la creatividad en estudiantes de primer año de enseñanza media. Datos reales fueron recolectados a través de un test internacional de creatividad conocido como la Adaptación del Test de Pensamiento Creativo de Torrance, el cuál fue aplicado en estudiantes bilingües y monolingües. Los resultados estadísticos arrojaron que no existe una diferencia significativa en creatividad considerando los resultados finales obtenidos por ambas muestras. Sin embargo y considerando lo que fue previamente expuesto y a pesar de que el estudio no prueba la teoría de pensamiento creativo en el puntaje total de los grupos, es importante señalar que si prueba la teoría en los resultados individuales de cada alumno, en otras palabras, analizando los resultados finales de cada estudiante se puede ver fácilmente una diferencia en los resultados, pero si se ve los resultados totales por grupo la diferencia es baja, por lo tanto se puede decir que la evidencia es suficiente para probar la hipótesis. Además de esto, la investigación de éste tema ayuda a futuros investigadores ya que hay pocos estudios que tienen como objetivo probar la teoría de que los bilingües tienen más habilidades creativas que los estudiantes que solo manejan un idioma o lengua materna.
dc.language.isoenes
dc.publisherUniversidad Andrés Belloes
dc.subjectBilingüismoes
dc.subjectInglés - Enseñanza Media - Chilees
dc.titleThe Influence of Bilingualism on Creative Skillses
dc.typeThesises


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record