El radioteatro como instrumento para desarrollar la comunicación oral
Archivos
Fecha
2015
Autores
Profesor/a Guía
Facultad/escuela
Idioma
es
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad Andrés Bello
Nombre de Curso
Licencia CC
Licencia CC
Resumen
La investigación tiene como propósito comparar la percepción de alumnos de 7° y 8° año básico, profesor de Lenguaje y comunicación de enseñanza media y encargada de U.T.P del colegio Mauricio Rugendas, respecto a la implementación del radioteatro en las clases de Lenguaje y comunicación como recurso para potenciar la comunicación oral. Se trata de una investigación de tipo cualitativa con carácter descriptivo y un enfoque metodológico de teoría fundamentada, apoyada en técnicas etnográficas de grupo focal y entrevista. El tipo de muestreo en esta investigación; corresponde a variación máxima. Los resultados demuestran que el radioteatro promueve la generación de un ambiente propicio para el desarrollo de habilidades ligadas con la comunicación oral, haciendo énfasis en los recursos paralingüísticos del lenguaje. El aporte de datos fidedignos entregados por los estudiantes, contribuye a comparar las percepciones del profesor del área de Lenguaje y comunicación y de la responsable de U.T.P del establecimiento, generando así una retroalimentación y enriquecimiento del mismo proceso.
The research aims to compare the perception of students in 7th and 8th grade, the high school professor of language and the Pedagogical Technical Unit responsible, from the Mauricio Rugendas School, regarding the implementation of the radio drama in Language classes as a tool to develop oral communication skills. It is a descriptive type qualitative research with a methodological approach of grounded theory, based on ethnographic techniques of focus group and interview. The sampling in this research corresponds to maximum variation. The results show that the radio drama promotes the generation of an enabling environment for the development of skills linked with oral communication, with an emphasis on paralinguistics language resources. The contribution of reliable data delivered by the students, helps to compare the perceptions of the professor in the area of language and communication and the Pedagogical Technical Unit responsible of the establishment, passing on feedback and enrichment of the same process.
The research aims to compare the perception of students in 7th and 8th grade, the high school professor of language and the Pedagogical Technical Unit responsible, from the Mauricio Rugendas School, regarding the implementation of the radio drama in Language classes as a tool to develop oral communication skills. It is a descriptive type qualitative research with a methodological approach of grounded theory, based on ethnographic techniques of focus group and interview. The sampling in this research corresponds to maximum variation. The results show that the radio drama promotes the generation of an enabling environment for the development of skills linked with oral communication, with an emphasis on paralinguistics language resources. The contribution of reliable data delivered by the students, helps to compare the perceptions of the professor in the area of language and communication and the Pedagogical Technical Unit responsible of the establishment, passing on feedback and enrichment of the same process.
Notas
Tesis (Magíster en Lenguaje y Comunicación)
Palabras clave
Comunicación oral, Radioteatro, Percepción de Alumnos