An analysis of the predominant and non-predominant multiple intelligences in students from a 1st senior and to textbooks used for teaching, to what extent do they include all the intelligences in the activities proposed

Cargando...
Miniatura
Fecha
2013
Profesor/a Guía
Idioma
en
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad Andrés Bello
Nombre de Curso
Licencia CC
Licencia CC
Resumen
This research is based on the Multiple Intelligences theory (MI), written by Howard Gardner in his famous work "Frames of mind" first published in 1983, which proposes not only one and unique way for learning, but several of them that allow people to develop among different areas apart from the ones they are good at. In this way, they will be capable to learn and acquire any subject. Gardner theorizes eight intelligences; Musical, Logical-Mathematical, Kinesthetic, Visual/Spatial, Verbal Linguistic, Intrapersonal, Interpersonal, and Naturalist. The main focus of this research has been directed to find out the predominant and non-predominant MI in 1st. senior students, in a subsidized school located in Viña del Mar, Chile, by applying the MIDAS (Multiple Intelligence·Development Assessment Scales), a test which measures the extent ofthese abilities in a person, and thus suggest the most suitable activities for the group. There are short historical references about the Intelligence Quotient (IQ) test and sorne cases considered as an "exception" when referring to MI included as well. An analysis to two school textbooks used to teach English has been done, which showed that the activities analyzed per unit take from one to four intelligences. Additionally, there are ways to apply MI in the classroom included according to Armstrong's work, who adapted this theory to be applied while teaching; Multiple lntelligences in the classroom have been studied.
Esta investigación está basada en la teoría de las Inteligencias Múltiples (MI) escrita por Howard Gardner en su famosa obra "Estructuras de la Mente", publicada por primera vez en 1983, la cual propuso no solo uno y único camino para aprender, sino una variedad de ellos, que permitían a las personas desarrollarse en diferentes áreas aparte de las que son buenos. De esta forma, serían capaces de aprender y atender cualquier asignatura. Gardner teoriza ocho inteligencias; Musical, Lógico-Matemática, kinestésica, Visual/Espacial, Verbal-Lingüística, Intrapersonal, lnterpersonal, y Natural. El foco principal de esta investigación ha sido encontrar las inteligencias predominantes y no predominantes en estudiantes de 1o. medio en una escuela subvencionada en Viña del Mar, Chile. Esto, a través de a previa aplicación del test MIDAS, el cual mide la presencia de estas inteligencias en una persona. Para entender esta teoría, se han incluido referencias históricas acerca de la prueba C.I. Se han definido y diferenciado paralelamente, excepciones a considerar cuando se habla de las Inteligencias Múltiples. Conforme a los textos escolares, se han sometido dos de ellos bajo análisis, los cuales son utilizados actualmente para enseñar inglés a los alumnos de NM1 (nivel medio 1). Los resultados muestran que las actividades contemplan desde 1 a 4 inteligencias, siendo la kinestésica y Natural, las menos predominantes. Se analizaron además distintas formas de aplicar Inteligencias Múltiples en el aula, basadas en el trabajo de Armstrong, quien las adaptó para ser aplicada en el aula, "Inteligencias Múltiples en el aula."
Notas
Tesis (Profesor de Inglés para la Enseñanza Básica y Media y al grado académico de Licenciado en Educación)
Palabras clave
Inglés, Enseñanza Media, Investigaciones
Citación
DOI
Link a Vimeo