Retórica, eventos de discurso y escepticismo. La polémica sobre la Historia de la locura
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Fecha
2015-06
Autores
Profesor/a Guía
Facultad/escuela
Idioma
es
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Editor
Universidad Andrés Bello
Nombre de Curso
Licencia CC
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Resumen
El debate sobre la Historia de la locura (1961), constituye
una de las discusiones más importantes de la filosofía francesa
contemporánea. En este debate están en juego maneras
radicales de interpretar el discurso filosófico. Al centrarnos
en dos aspectos de esta querella (la perspectiva retórica y el
punto de vista performativo), el artículo sitúa el debate en
un punto de diferencia crucial: la aceptación o el rechazo
del escepticismo por parte de Descartes. Estos supondrían la
exclusión o la transformación del ejemplo de la locura en la primera Meditación (1641). Este ensayo conecta nudos cruciales
de los textos analizados a un marco contextual mayor.
Respecto a Jacques Derrida, se establecen conexiones entre
retórica, pedagogía y disciplina filosófica escolar. A propósito
de Michel Foucault, se proponen vínculos entre pragmática,
pedagogía y tradición ascética.
The debate concerning the History of Madness (1961), is one of the most important discussions of the contemporary French philosophy. In this debate, there are involved radical ways of interpreting the philosophical discourse. Focusing on two aspects of this argument (the rhetorical perspective and the performative perspective), the article places the debate on a point of crucial difference: Descartes’s acceptance or rejection of skepticism. The acceptance or rejection would suppose the exclusion —or the conversion— of the example of the madness in the first Meditation. This essay connect crucial points between the texts analyzed to a higher context. Concerning Jacques Derrida, connections are established between rhetoric, pedagogy and scholar philosophical discipline. Concerning Michel Foucault, links are proposed between pragmatic, pedagogy, and ascetic tradition.
The debate concerning the History of Madness (1961), is one of the most important discussions of the contemporary French philosophy. In this debate, there are involved radical ways of interpreting the philosophical discourse. Focusing on two aspects of this argument (the rhetorical perspective and the performative perspective), the article places the debate on a point of crucial difference: Descartes’s acceptance or rejection of skepticism. The acceptance or rejection would suppose the exclusion —or the conversion— of the example of the madness in the first Meditation. This essay connect crucial points between the texts analyzed to a higher context. Concerning Jacques Derrida, connections are established between rhetoric, pedagogy and scholar philosophical discipline. Concerning Michel Foucault, links are proposed between pragmatic, pedagogy, and ascetic tradition.
Notas
Indexación: Revista UNAB
Palabras clave
Retórica, Pedagogía, Actos de habla, Disciplina, Parrhesía
Citación
REVISTA DE HUMANIDADES Nº31 (ENERO-JUNIO 2015): 11-29