Examinando por Autor "Zavala, G."
Mostrando 1 - 5 de 5
Resultados por página
Opciones de ordenación
Ítem Ideas de los estudiantes universitarios sobre las relaciones trabajo y energía en Mecánica en cursos introductorios de Física(Sociedade Brasileira de Fisica, 2017-08) Gutierrez-Berraondo, J.; Zuza, K.; Zavala, G.; Guisasola, J.Las relaciones entre trabajo y energía continúan siendo fuentes de problemas de enseñanza/aprendizaje en los cursos introductorios de física a nivel universitario, ya que implican conceptos abstractos y habilidades de metodología científica. Teniendo en cuenta los estudios anteriores en la literatura, el objetivo principal de esta contribución es identificar y documentar las dificultades específicas que los estudiantes muestran al pensar y razonar sobre la aplicación del concepto de trabajo, y la relación entre trabajo y energía en sistemas aislados. Esta investigación consiste en el análisis de respuestas a un cuestionario trabajo-energía administrado a estudiantes de los cursos introductorios de física de la Universidad del País Vasco. Se presentan los resultados de cuatro preguntas planteadas a los alumnos donde se demuestra que, después de la instrucción, los estudiantes siguen teniendo problemas en calcular el producto escalar en la definición de trabajo y que una buena parte de estudiantes tiene dificultades en establecer relaciones correctas entre el trabajo realizado por una fuerza externa al sistema y la variación de energía del sistema. Al final se establecen las conclusiones generales del trabajo donde se hacen recomendaciones al instructor e investigador.Ítem La prueba conceptual de electricidad y magnetismo: Análisis de confiabilidad y estudio de las dificultades más frecuentes(Universitat Autonoma de Barcelona, 2018) Barniol, P.; Campos, E.; Zavala, G.La prueba The Conceptual Survey of Electricity and Magnetism (CSEM) ha sido ampliamente utilizada en el área de la educación de la física. Sin embargo, hasta la fecha no existe un estudio que presente el test en su versión en español. Este artículo tiene tres objetivos generales: 1) presentar el CSEM en su versión en español y analizar la confiabilidad y poder discriminatorio de este, 2) realizar un análisis detallado de las dificultades más frecuentes de los estudiantes en los conceptos evaluados en el test y 3) establecer recomendaciones para la investigación e instrucción de estos conceptos. El test fue implementado a 310 estudiantes que terminaban el curso Electricidad y Magnetismo de una universidad mexicana. El test en su versión en español, que presentamos en el proyecto Physport (physport.org), los análisis y las recomendaciones para la instrucción pueden ser utilizados por investigadores o por profesores de física de países hispanohablantes.Ítem Students' conceptual difficulties in hydrodynamics(American Physical Society, 2017) Suarez, A.; Kahan, S.; Zavala, G.; Marti, A.C.We describe a study on the conceptual difficulties faced by college students in understanding hydrodynamics of ideal fluids. This study was based on responses obtained in hundreds of written exams complemented with several oral interviews, which were held with first-year engineering and science university students. Their responses allowed us to identify a series of misconceptions unreported in the literature so far. The study findings demonstrate that the most critical difficulties arise from the students' inability to establish a link between the kinematics and dynamics of moving fluids, and from a lack of understanding regarding how different regions of a system interact.Ítem Test of Understanding Graphs in Calculus: Test of Students’ Interpretation of Calculus Graphs(Eurasian Society of Educational Research, 2017-10) Dominguez, A.; Barniol, P.; Zavala, G.Studies show that students, within the context of mathematics and science, have difficulties understanding the concepts of the derivative as the slope and the concept of the antiderivative as the area under the curve. In this article, we present the Test of Understanding Graphs in Calculus (TUG-C), an assessment tool that will help to evaluate students' understanding of these two concepts by a graphical representation. Data from 144 students of introductory courses of physics and mathematics at a university was collected and analyzed. To evaluate the reliability and discriminatory power of this test, we used statistical techniques for individual items and the test as a whole, and proved that the test's results are satisfactory within the standard requirements. We present the design process in this paper and the test in the appendix. We discuss the findings of our research, students' understanding of the relations between these two concepts, using this new multiple-choice test. Finally, we outline specific recommendations. The analysis and recommendations can be used by mathematics or science education researchers, and by teachers that teach these concepts. © Authors.Ítem The mechanical waves conceptual survey: An analysis of university students' performance, and recommendations for instruction(EURASIA, 2016-12) Barniol, P.; Zavala, G.The Mechanical Waves Conceptual Survey (MWCS), presented in 2009, is the most important test to date that has been designed to evaluate university students' understanding of four main topics: propagation, superposition, reflection, and standing waves. In a literature review, we detected a significant need for a study that uses this test as an assessment tool and presents a complete analysis of students' difficulties on the test. This article addresses this need. We administered the MWCS at a private university in Mexico to 541 students. In this article, we present a complete description of these students' performance on the test, a description of their main difficulties, an elaboration of these main difficulties in terms of students' inappropriate conceptions, and recommendations for instruction based on the results obtained by the test. Our analyses may be used by instructors and researchers who intend to use the MWCS or create new instructional material.