Silva Torres, RobertoBaeza Vergara, NadiaFarfán Troncoso, FranciscoMonardes Órdenes, KarolinaYávar Sandoval, DanielaFacultad de Educación y Ciencias Sociales2020-04-302020-04-302013http://repositorio.unab.cl/xmlui/handle/ria/13248Tesis (Profesor de Inglés para la Enseñanza Básica y Media y al grado académico de Licenciado en Educación)Learning vocabulary is one of the most important aspects to consider when learning a second language. There are ways to acquire unknown words and one of them is the use of dictionaries; however this method is not so effective for reading comprehension, because it may disrupt learners' reading. With the inclusion of technology to the classrooms, multimodal glosses were included as new methodology of vocabulary learning. The present research examines the same studies as Chun and Plass and AISeghayer, whose goals were to find out which multimodal gloss (static information and dynamic information) were more efficient for vocabulary acquisition. The purpose of the study is to compare which of the both types of information stated above is more efficient for learning unknown words. Three groups of university students between 18 to 32 years old were confronted to multimodal glosses in a computer room. The glosses presented were text only, image plus text and videos (gifs) plus text. Each group had access to one of the multimodal glosses in order to find which were more efficient for vocabulary acquisition. Finally, the results indicated that the inclusion of these multimodal glosses were effective for learning the target words. However, the group that had access to text and static image performed better than the other two groups.Aprender vocabulario es uno de los aspectos más importantes a considerar cuando se está aprendiendo un segundo idioma. Dentro de distintas maneras de adquirir palabras desconocidas existe el uso de diccionarios, sin embargo este método no es tan efectivo para la comprensión de la lectura, ya que puede interrumpir la lectura de los aprendices. A través la incorporación de la tecnología en las aulas, las glosas multimodales se incluyeron como nueva metodología de aprendizaje de vocabulario. La presente investigación examina los mismos estudios de Chun y Plass y AI-Seghayer, cuyo objetivo era averiguar cuál glosas multimodales (información estática y dinámica) fue más eficaz para la adquisición de vocabulario. El objetivo del estudio es comparar cuál de los dos tipos de información antes expuesto es más eficaz para aprender palabras desconocidas. Tres grupos de estudiantes universitarios entre 18 y 32 años de edad fueron expuestos a glosas multimodales en un laboratorio de computación. Los tres tipos de glosas incluidos en el estudio (imagen más textual, video más textual y textual solamente) fueron presentados en el texto. Cada grupo tenía acceso a una de las glosas multimodales con la finalidad de averiguar cuál de estas glosas era más eficiente para la adquisición de vocabulario. Por último, los resultados indicaron que la inclusión de estas glosas multimodales fue eficaz para el aprendizaje de palabras desconocidas. Sin embargo, el grupo que tuvo acceso al texto e imagen estática se desempeñó mejor que los otros dos grupos.esAdquisición de Otra LenguaInglés EnseñanzaMetodologíasChileVocabulary Acquisition through Static and Dynamic Multimodal Glosses in University Students Learning English as a Second Language.Tesis