Urrutia Medina, JuanVera Sagredo, AngelicaFlores Rivera, CarolRodríguez, Katherine HetzPavez-Adasme, GustavoPoblete-Valderrama, Felipe2024-04-262024-04-262023Retos. Volume 49, Pages 510 - 518. 20231579-1726https://repositorio.unab.cl/handle/ria/56426Indexación: Scopus.This research provides the results on the physical self-concept of 279 high school students from the Biobío region, Chile. The purpose was to analyze the different variables of the questionnaire, sociodemographic data and their existing relationship. To meet the objective of the study, descriptive and comparative analyzes were carried out using T Student and ANOVA. In the same way, Pearson correlations were made to identify the link between the dimensions of the instrument with respect to the sex of the students. The results show that the variables that obtained the highest score corresponded to health, coordination and obesity, and, conversely, to aspects related to active life and strength. In addition, statistically significant differences were observed in different variables, mainly in favor of men. It is concluded that the physical self-concept has positive and negative repercussions depending on the sex of the students. © Copyright: Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física (FEADEF).La presente investigación entrega los resultados sobre el autoconcepto físico de 279 estudiantes de secundaria de la región del Biobío, Chile. El propósito fue analizar las distintas variables del cuestionario, datos sociodemográficos y su relación existente. Para cumplir con el objetivo del estudio se realizaron análisis descriptivos y comparativos a través de T Student y ANOVA. Del mis mo modo, se efectuaron correlaciones de Pearson para identificar el vínculo entre las dimensiones del instrumento respecto al sexo de los estudiantes. Los resultados evidencian que las variables que obtuvieron mayor puntuación correspondieron a salud, coordina ción y obesidad, y de forma contraria, a aspectos relacionados a la vida activa y fuerza. Además, se observaron diferencias estadística mente significativas en distintas variables, principalmente a favor de los varones. Se concluye que el autoconcepto físico tiene reper cusiones positivas y negativas en función del sexo de los estudiantes. Palabras clave: Percepción de estudiantes; Autoconcepto físico; Educación secundaria; Educación Física; Estudiantes.esPhysical educationPhysical self-conceptSecondary educationStudent perceptionStudentsPerception of physical self-concept in secondary school students in Physical Education classesPercepción de autoconcepto físico en estudiantes de enseñanza secundaria en clases de Educación FísicaArtículoCC BY-NC-ND 4.0 DEED Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International10.47197/retos.v49.98769