Aceituno Lodiz, PaulinaGamboa Antinao, Denisse A.Villarroel Pastén, María A.Facultad de Educación y Ciencias SocialesThe present study aims to investigate perceptions about who has a nursery group of educators from different institutions (Integra Foundation, JUNJI and Municipal Corporation of Valparaiso), on evaluation in the learning process of children. Was conducted through a qualitative methodology which describes the different perceptions in relation to the tapie they researched. In this scenario, the subject of evaluation emerges as central to addressing the new challenges in early childhood education, regarded as an inseparable aspect of teaching and learning. Thus creating, in a move designed to regulate educational practice. One finding that ishighlighted is the importance assigned kindergarten educators to evaluation, to be unveiled in their responses. However, it denotes a fragile discourse in theory-practice relationship evaluative. We conclude, finally, the need to develop greater skills assessed in early childhood education students as a way to provide evaluative practices when exercising their professional role in relation to learning.2021-11-292021-11-292010http://repositorio.unab.cl/xmlui/handle/ria/21108Tesis (Magíster en Educación Inicial mención Didáctica de las Matemáticas y el Lenguaje)El presente estudio tiene como propósito investigar acerca de las percepciones que tiene un grupo de educadoras de párvulos de diferentes instituciones (Fundación INTEGRA, JUNJI y Corporación Municipal de Valparaíso), sobre la evaluación en los procesos de aprendizaje de los niños y niñas. Se efectuó a través de una metodología de tipo cualitativa en donde se describe las diferentes percepciones que tienen éstas en relación al tema investigado En este escenario, la temática de la evaluación surge como fundamental para abordar los nuevos desafíos en la educación parvularia, considerándose como un aspecto inseparable de la enseñanza y aprendizaje. Constituyéndose así, en una acción destinada a regular la práctica educativa. Uno de los hallazgos que se resalta es la importancia que le asignan las educadoras de párvulos a la evaluación, siendo develado en sus respuestas. Sin embargo, se denota un discurso frágil, en relación teoría-práctica evaluativa. Se concluye, finalmente, en la necesidad de desarrollar mayores competencias evaluativas en las alumnas de Educación parvularia como una forma de facilitar sus prácticas evaluativos al momento de ejercer su rol profesional en relación a los aprendizajes.The present study aims to investigate perceptions about who has a nursery group of educators from different institutions (Integra Foundation, JUNJI and Municipal Corporation of Valparaiso), on evaluation in the learning process of children. Was conducted through a qualitative methodology which describes the different perceptions in relation to the tapie they researched. In this scenario, the subject of evaluation emerges as central to addressing the new challenges in early childhood education, regarded as an inseparable aspect of teaching and learning. Thus creating, in a move designed to regulate educational practice. One finding that ishighlighted is the importance assigned kindergarten educators to evaluation, to be unveiled in their responses. However, it denotes a fragile discourse in theory-practice relationship evaluative. We conclude, finally, the need to develop greater skills assessed in early childhood education students as a way to provide evaluative practices when exercising their professional role in relation to learning.esEducación PreescolarMetodología de EnseñanzaEvaluación AuténticaSaberes pedagógicosChilePercepciones que tienen educadoras de párvulos pertenecientes a establecimientos de la corporación municipal, JUNJI e INTEGRA de la ciudad de Valparaíso, sobre la evaluación en los procesos de aprendizaje de los niños y niñasTesis