Brauchy Castillo, José GabrielRuiz Burdiles, Jorge AntonioFacultad de Educación2016-11-072016-11-072016http://repositorio.unab.cl/xmlui/handle/ria/2737Tesis (Magíster en la enseñanza del inglés como lengua extranjera)This study shows what a group of teachers and students see as the factors that relate to students’ lack of motivation in English classes at one of the largest professional institutes in the Bio-Bio Region, Chile, offering both professional and technical degrees. The main concern is to examine the perceptions of different students of basic and intermediate English courses towards learning English, and whether they consider it relevant for their career, further studies and life, in general. Using a mixed method type of research, this study looks at different elements in the curriculum that might interfere with the students’ levels of motivation. Teachers were also surveyed to have a different approach on the study. On the basis of the results of this research, it can be concluded that students tend to focus on the events they need to solve sooner, and although English learning is deemed as very important for them, it is not a priority for their curriculum until the last year(s) of their studies. It is suggested to analyze what happens in other technical institutions of higher studies to find a common ground of students ‘level of motivation and commitment to learn English.Este estudio evidencia lo que un grupo de profesores y estudiantes ven como los factores que se relacionan con la falta de motivación en las clases de inglés por parte de los estudiantes de uno de las institutos profesionales más grandes en la región del Bio-Bío que ofrece carreras tanto técnicas como profesionales. La preocupación principal es examinar la percepción de diferentes estudiantes en los cursos de inglés en niveles básicos e intermedios, con respecto a si consideran el inglés como un aporte a sus carreras, estudios posteriores, o en general a sus vidas. A través de un estudio de enfoque mixto, esta investigación sondea los posibles elementos dentro del curriculum que pueden interferir con el nivel de motivación de los estudiantes. Los profesores también fueron encuestados para obtener una visión más completa en este estudio. Sobre la base de los resultados de esta investigación, se puede concluir que los estudiantes ponen mayor énfasis en los eventos más cercanos de su currículum y, aunque reconocen la importancia de aprender inglés, esto no se ve como una prioridad hasta los últimos años de su carrera. Se sugiere analizar que acontece en otras instituciones técnicas de estudios superiores, para afianzar esta investigación.enHigher technical educationMotivationEnglish in Chilean higher technical educationStudents and teachers perceptions about motivation to learn english among students of a technical institution of tertiary education in Concepción, ChileTesis