Salinas Carvajal, DánisaPuntareli Vicencio, Brenda HellenFacultad de Educación y Ciencias SocialesPrograma de Magíster en la Enseñanza del Inglés como Lengua Extranjera2021-03-252021-03-252020http://repositorio.unab.cl/xmlui/handle/ria/18321Tesis (Magíster en la Enseñanza del Inglés como Lengua Extranjera)The main aim of this research was to observe the effects of providing direct and indirect feedback on the students´ engagement during communicative language teaching activities. The specific objectives were to identify students’ perceptions in relation to receiving oral corrective feedback, to identify the most effective type of oral corrective feedback used in a communicative language classrooms, and to determine the effect of oral corrective feedback in EFL students’ engagement during communicative language teaching activities. Following a qualitative approach, this research was conducted in a public school located in Limache, where eleven students who belong to a communicative language workshop were observed. Three instruments were implemented during the investigation. A questionnaire, observations of different interventions and finally personal interviews. After the data was collected, through content analysis to analyse the data, it was possible to determine that previous conceptions about being orally corrected were not very positive, mostly because of the way teachers corrected the mistakes. The students’ perceptions for oral corrections depend on the teacher, the kind of error, and the way it was corrected. These research implications state that oral correction is a crucial part of the process when acquiring a language, where the data collected demonstrated that in communicative language teaching activities, teachers should provide indirect feedback to the students, rather than direct feedback. Giving indirect feedback has a positive effect on the students’ engagement while participating in communicative language activities and oral production.El objetivo principal del presente estudio es observar los efectos de proveer retroalimentación correctiva de forma directa e indirecta en la participación de los estudiantes durante actividades comunicativas. Los objetivos específicos son identificar las percepciones de los alumnos en relación con recibir retroalimentación correctiva de forma oral, y determinar el efecto la corrección oral en el compromiso de los estudiantes durante actividades comunicativas. Siguiendo un enfoque cualitativo, este estudio fue llevado a cabo en un colegio público ubicado en Limache, donde once participantes quienes asistían a un taller de inglés de forma voluntaria, fueron observados, tres instrumentos fueron utilizados durante la investigación. Un cuestionario, Observaciones sobre distintas intervenciones y finalmente entrevistas personales. Luego de recolectar los datos, utilizando el método de análisis de contenidos, fue posible determinar que concepciones previas sobre ser oralmente corregido no eran positivas, principalmente por la forma en que estos errores son corregidos por los profesores. Considerando que esta estrategia de corrección oral depende del profesor, el tipo de error y la forma en que se es corregido. La trascendencia de este estudio establece que la corrección oral es parte crucial del proceso de adquisición de un idioma, donde la recolección de datos ha demostrado que en actividades de carácter comunicativo, los profesores deberían proveer retroalimentación indirecta, en vez de retroalimentación directa, debido al efecto positivo que puede ocasionar en la participación de los estudiantes durante actividades comunicativas y producción oral.enRetroalimentación directa e indirectaEnseñanza del lenguaje comunicativoCompromiso de los estudiantesMotivación de logroChileEffect on EFL learners' engagement on communicative language teaching activitiesTesis