Charbonneau-Gowdy, PaulaMartínez Díaz, LidiaFacultad de Humanidades y Educación2017-09-042017-09-042014http://repositorio.unab.cl/xmlui/handle/ria/4139Tesis (Magíster en la Enseñanza del Inglés como Lengua Extranjera)Everyday teachers face different kinds of tensions in the classroom. This research emerged out of dilemmas and tensions experienced in a school setting such as bad behavior or lack of interest to learn. The final aim of this study is to determine some solutions to engage students in their learning process. First, in phase one I uncovered the kinds of tensions from the students, contexts and factors that provoke these tensions, then I examined signs of changes from students to finally be interpreted. I adopted a different teaching approach to examine the tensions with a sociocultural view. This thesis reports on a Case Study that was carried out with students in a Technical high school in Santiago, Chile. Data were collected from field notes, observations, focus group and personal journals. It was found that after making a shift in the teaching approach, learners began to show signs of improving their relationships and they were more engaged in their learning process, changing their identities and developing their autonomy in the classroom. The results of this study I believe have important implications not only for the participants but as well they contribute to our understanding of learners as human beings, taking into consideration each of their identities and the potential of each learner to develop autonomy.A diario los profesores deben afrontar diferentes tipos de tensiones en el aula. Esta investigación surgió de dilemas y tensiones que se viven en el ambiente escolar. El objetivo final es determinar algunas soluciones para involucrar a los estudiantes en su proceso de aprendizaje. Primero descubriendo los contextos y factores que provocan dichas tensiones, luego examinando señales de cambio en los estudiantes, para finalmente interpretar estos cambios. Adopté un enfoque de enseñanza diferente para examinar las tensiones con un enfoque sociocultural. Esta tesis se informa sobre un estudio de caso llevado a cabo con los estudiantes en un Liceo Técnico en Santiago, Chile. Los datos fueron recogidos a partir de las notas de campo, observaciones, grupos focales y diarios personales. Como resultado, se encontró que al hacer un cambio en el enfoque de la enseñanza, los estudiantes mejoran sus relaciones interpersonales y que están más involucrados en su proceso de aprendizaje, se produce un cambio de su identidad y se desarrolla la autonomía en el aula. Los resultados de este estudio muestran algunas implicaciones importantes para los participantes, contribuyendo a la comprensión de los alumnos como seres humanos, teniendo en cuenta en cada uno su identidad y la posibilidad real de desarrollar su autonomía.enAutonomía en EducaciónEstudio de CasosChileRegión metropolitanaComuna de SantiagoTensions in a chilean classroom autonomy and identity: a case studyTesis