Melej Gallardo, EthelDíaz Toro, CarlosFacultad de Humanidades y Educación2017-09-052017-09-052014http://repositorio.unab.cl/xmlui/handle/ria/4151Tesis (Magíster en la Enseñanza del Inglés como Lengua Extranjera)This descriptive exploratory study intends to provide a small group of a subsidized school EFL students and teachers in Chile with the opportunity to express their perceptions in relation to how a national standardized test (English SIMCE) fosters or hinders some key educational aspects of equity and fairness. A mixed-method research methodology is used to examine the research issue embedded in a complex social context, where marked socioeconomic differences among schools and students may shape the perceptions and impact of this kind of assessments. Questionnaires were applied to 29 students who sat the SIMCE the previous year. The second phase of the data gathering consisted of interviews with a sample of 4 students and 2 teachers. Findings seem to account for the lack of consideration by educational authorities of the differences in the resources implementation and provision related to the instruction of EFL and the recurrent differentiations between the public and private systems of education. While every participant regards the teaching/learning of English as a very valid tool to access better opportunities, at the same time, all of them perceive SIMCE as a hindering factor against equity and fairness. Given its critical curriculum underpinning, this study intends to contribute towards larger scale research where the voice of various stakeholders is heard.El presente estudio exploratorio descriptivo busca dar la oportunidad a un pequeño grupo de estudiantes y profesores de Inglés como Lengua Extranjera (EFL) de un liceo municipal subvencionado en Chile, de expresar sus percepciones en relación a la aplicación nacional de una prueba de Inglés estandarizada (SIMCE de Inglés) y de cómo esta prueba fomenta o perjudica aspectos educacionales esenciales como la equidad y justicia. Utilizando un método mixto, se aplicaron cuestionarios a un grupo de 29 estudiantes que rindieron la prueba el año anterior y entrevistas con una muestra de 4 estudiantes y 2 profesores. Los resultados dan cuenta de la falta de consideración de las autoridades educacionales acerca de la implementación y provisión de recursos para la instrucción de EFL, y las recurrentes diferenciaciones entre los sistemas públicos y privados de educación. Si bien todos los participantes reconocen en la enseñanza/aprendizaje del Inglés una herramienta válida para acceder a mejores oportunidades, al mismo tiempo, todos perciben al SIMCE como un factor que perjudica la equidad y la justicia. Dada la dimensión crítica que lo sustenta, este estudio espera contribuir a investigaciones de mayor escala donde las voces de varios actores de la educación puedan ser escuchadas.enEnseñanza del InglésMétodos de EnseñanzaEFLEnglish SIMCEOpportunity to learnPerceptions of equity and fairness in an EFL national standardized testTesis