Paéz-Herrera, JacquelineHerrera-Urízar, GustavoRolle-Cáceres, GrisselYañez-Sepúlveda, RodrigoReyes-Amigo, TomasCortes-Roco, GuillermoHurtado-Almonacid, Juan2024-06-252024-06-252023Retos. Volume 50, Pages 500 - 510. 20231579-1726https://repositorio.unab.cl/handle/ria/57974Indexación: Scopus.The COVID-19 pandemic highlighted the challenges faced by women who work as teachers, mothers, and housewives: (1) Background: This research aimed to understand the teaching experiences of female physical education teachers in a private school in the commune of Viña del Mar, Chile, during the pandemic.; (2) Methods: A qualitative approach with a phenomenological design was used with eight intentional informants, and data was collected through semi-structured interviews.; (3) Results: Results showed that participants had to adapt their practices, prioritizing motor skills and physical condition contents and implementing new strategies with digital platforms. The role of women and mothers was a challenge for professional teaching work and e-learning was seen as a situation of constant learning; (4) Conclusions: Women teachers also had to fulfill multiple tasks associated with their gender while innovating, training, and organizing themselves to survive in their professional work. © Copyright: Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física (FEADEF)La pandemia de COVID-19 puso de manifiesto los retos a los que se enfrentan las mujeres que trabajan como profesoras, madres y amas de casa: (1) Propósito: Esta investigación tuvo como objetivo conocer las experiencias docentes de profesoras de educación física de un colegio particular de la comuna de Viña del Mar, Chile, durante la pandemia; (2) Métodos: Se utilizó un enfoque cualitativo con un diseño fenomenológico con ocho informantes seleccionadas de manera intencional y por conveniencia, y se recolectaron datos a través de entrevistas semiestructuradas.; (3) Resultados: las participantes tuvieron que adaptar sus prácticas, priorizando los contenidos de motricidad y condición física e implementando nuevas estrategias con plataformas digitales. El rol de mujeres y madres fue un desafío para el trabajo profesional docente y el desarrollo de las clases e-learning fue visto como una situación de aprendizaje constante. (4) Conclusiones: Las mujeres docentes también tuvieron que cumplir con múltiples tareas asociadas a su género, al mismo tiempo que innovar, capacitarse y organizarse para sobrevivir en su labor profesional.esDistance EducationFemale TeacherSchool EducationEducación EscolarProfesoraEducación a DistanciaThe teaching work of female physical education teachers during context of the COVID19 pandemic. Case study in an educational centerLa labor docente de las profesoras de educación física en el contexto de la pandemia de COVID-19. Estudio de caso en un centro educativoArtículoCC BY-NC-ND 4.0 ATTRIBUTION-NONCOMMERCIAL-NODERIVS 4.0 INTERNATIONAL Deed10.47197/retos.v50.99652