Sato, MasatoshiBarra Vallejos, KarinaEspinoza Peralta, AllenMuñoz Duarte, SebastiánGatica Pettersen, FelipeHerrera Pérez, ValentinaFacultad de Educación y Ciencias Sociales2020-05-272020-05-272019http://repositorio.unab.cl/xmlui/handle/ria/13701Tesis (Profesor de Inglés para la Enseñanza Básica y Media, Licenciado en Educación)This quasi-experimental study examined how metacognitive instruction (MI), together with corrective feedback (CF), affected seventh-graders’ feedbackseeking behavior (FSB). The current study was conducted in a private school located in Santiago, Chile. Seventy-five students participated in the study for over six weeks. The participants were divided into three groups, Group A and B were the experimental groups: Group A’s treatment consisted of MI+CF, while Group B consisted of CF only. Group C was the control group and received no treatment on neither MI nor CF. The data was collected via (a) self-reported questionnaire on FSB+MI+CF (pre-test and post-test); (b) three intervention sessions carried out in the course of three weeks in 30 minutes each, (c) three classroom observations post the sessions of Group A and three observations in Group B and C; and (d) students’ journals on their reflections after each session. The results suggested that CF and MI increased learners’ FSB. However, CF (explicit corrections) alone decreased learners’ FSB even though it increased learners’ perceptions of CF. In terms of metacognition for oral communication, without instruction, learners lessened their appreciation of metacognition as a learning strategy. Additionally, the present study suggests pedagogical implications and ideas for further research.Este estudio cuasi-experimental examinó cómo metacognitive instruction (MI), junto con corrective feedback (CF), afectó feedback seeking behavior (FSB) de alumnos de séptimo grado. El estudio se realizó en una escuela privada ubicada en Santiago, Chile. Setenta y cinco estudiantes participaron en el estudio durante seis semanas. Los participantes se dividieron en tres grupos, los Grupos A y B fueron los grupos experimentales: el tratamiento del Grupo A consistió en MI + CF, mientras que el Grupo B consistió solo en CF. El Grupo C fue el grupo de control y no recibió tratamiento ni en MI o CF. Los datos se recolectaron mediante (a) un cuestionario autoinformado sobre FSB + MI + CF (antes y después de la prueba); (b) tres sesiones realizadas en el Grupo A durante tres semanas durante 30 minutos cada una, (c) tres clases de observación después de las sesiones en el Grupo A y clases observadas sin intervención en los Grupos B y C ; y (d) reflexiones escritas de los estudiantes después de cada intervención. Los resultados sugirieron que CF y MI aumentó el FSB de los alumnos. Sin embargo, CF por sí sola, disminuyó el FSB de los alumnos a pesar de que aumentó la percepción sobre CF. En términos de metacognición para la comunicación oral, el grupo de estudiantes sin metacognición disminuyó su apreciación por la metacognición como estrategia de aprendizaje. Además, el presente estudio sugiere limitaciones e implicaciones pedagógicas para futuras investigaciones.enEstrategias de EnseñanzaInglésInvestigacionesMatacognitive instruction, corrective feedback, and feedback seeking behavior : a classroom studyTesis