Popp Ward, JennieArias Ibáñez, EugenioFacultad de Humanidades y Educación2022-05-122022-05-122015https://repositorio.unab.cl/xmlui/handle/ria/22502Tesis (Magíster en la Enseñanza del Inglés como Lengua Extranjera)This following research aims to identify the possible benefits of incorporating metacognitive strategies to improve the performance of listening comprehension in standardized tests. In order to carry out this research, an experimental design was selected where a pretest and a post-test were applied to a group of English pedagogy students from a private university in the city of Concepcion. The participants were exposed to the instruction and practice of metacognitive strategies to use them when it comes to develop listening comprehension tasks from the Preliminary English Test from Cambridge ESOL. A written questionnaire was answered by the students at the end in order to know how much the participants claim to use the taught strategies. Finally, the pre-test and post-test results of the participants were compared and analyzed, as well as the results of the questionnaires. The post test results showed a significant improvement in the students´ listening performance, establishing the use of metacognitive strategies as an useful tool to improve listening comprehension.La siguiente investigación tiene como objetivo identificar los posibles beneficios de incorporar estrategias metacognitivas para mejorar el rendimiento de comprensión auditiva en pruebas estandarizadas. Con el fin de llevar a cabo esta investigación, fue seleccionado un diseño experimental, donde un pre-test y un post-test fueron aplicados a un grupo de estudiantes de pedagogía en Inglés pertenecientes a una universidad privada en la ciudad de Concepción. Los participantes fueron expuestos a instrucción y práctica de estrategias metacognitivas para usarlas cuando se refiere a desarrollar actividades de comprensión auditivas tomadas de Preliminary English Test de Cambridge ESOL. Al término fue contestado por los estudiantes un cuestionario con el fin de conocer cuántas estrategias enseñadas ellos afirman haber usado. Finalmente, los resultados del pre-test y el post-test de los participantes serán comparados y analizados al igual que los resultados de los cuestionarios. Nos dará información relevante para establecer si el uso de estrategias metacognitivas es útil para mejorar la comprensión auditiva.enComprensión AuditivaMetacogniciónInvestigacionesInglésEnseñanza SuperiorChileConcepciónPreliminary English testPedagogía en InglésA case study on the incorporation of metacognitive strategies as an effective tool to improve listening comprehension specifically pet standardized test in 1st year university students in ConcepciónTesis