Implementation of a mentorship on the english communicative performance within a group of accounting students belonging to the english general program at a private university
View/ Open
Date
2013Author
Antezana, Alejandro
Parada, Carlos
Mejías, Ignacio
Soto, Gerardo
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor
Orrego, RoxanaLanguage
enPublisher
Universidad Andrés BelloMetadata
Show full item recordAbstract
This thesis project examines the impact of implementing a mentorship on a
group of Contador Auditor (from now on Accounting) students that belong to the
English General Program at a priva te university. These students ha ve different
problems in terms of their development of the four English language skills and also
in their communicative performance. One of the main ideas in this project is to
measure if a mentorship program is able to overcome these problems to a certain
extent and to improve their English level. Regarding the methodological context of
this project, researchers decided to support their arguments using a mixed method
design which allows them to interpret data from two perspectives; qualitative and
quantitative. Before working on the project design, a research was done to find
other projects that could share similar purposes; two projects, Mentoring Project in
the Polytechnic University of Madrid in Spain and Perceptions of Mentors and
Schemes Participating in an English Language Mentoring Scheme ata University
in Hong Kong in China, were found and they helped researchers to gather general
information on how a mentoring program should be done and to foresee problems
that could be experienced during the process. Later on, different mentoring models
were studied and used, which allowed students to experience different learning
procedures.
At the beginning of the intervention , there was a need for checking students'
English level and for this, students sat for a diagnostic test that measured their
performance on the four English language skills (speaking, reading, listening, and
writing). The analysis at the end of this project showed that, students from the Accounting Major ata private university began to improve their results in the target
language once the mentoring program started. Este proyecto de tesis examina el impacto de implementar una mentoría en
un grupo de alumnos de Contador Auditor que pertenecen al programa de inglés
general de una universidad privada. Estos alumnos poseen diferentes problemas
en términos del manejo de las cuatro principales habilidades del idioma inglés y en
términos de su desempeño comunicativo. Una de las ideas principales en que se
basa este proyecto es medir si es que la implementación de un programa de
mentoría es apto para solucionar estos problemas y si es que puede incrementar
el nivel de inglés de los alumnos en cuestión. Con respecto al contexto
metodológico de este proyecto, los investigadores decidieron respaldar sus
argumentos usando un diseño de métodos mixto el cual les permite interpretar
datos desde dos perspectivas: cualitativa y cuantitativa. Antes de trabajar en el
diseño del proyecto, se llevó a cabo una investigación para estudiar otros
proyectos que pudieran compartir propósitos similares. Se encontraron dos
proyectos, Mentoring Project in the Polytechnic University of Madrid en España y
Perceptions of Mentors and Schemes Participating in an English Language
Mentoring Scheme at a University in Hong Kong en China, los cuales ayudaron a
los investigadores para reunir información general de cómo un programa de
mentoría debería ser y para prever problemas que podrían ser experimentados
durante el proceso. Más tarde, diferentes modelos de mentoría fueron utilizados y
éstos permitieron a los alumnos experimentar diferentes procedimientos de
aprendizaje. Al comienzo de la intervención existía la necesidad de comprobar el nivel de
inglés de los alumnos, y para esto rindieron una prueba de diagnóstico que midió
su desempeño en las cuatro principales habilidades del lenguaje inglés (hablar,
leer. escuchar, y escribir) . Los análisis al final del proyecto mostraron que los
alumnos de Contador Auditor en una universidad privada comenzaron a mostrar
mejores resultados en el idioma objetivo una vez que el programa de mentoría
comenzó.