La importancia del rol del profesor como el gestor del clima de aula, factor relevante en la construcción de aprendizaje de calidad
Cargando...
Archivos
Fecha
2017
Profesor/a Guía
Facultad/escuela
Idioma
es
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad Andrés Bello
Nombre de Curso
Licencia CC
Licencia CC
Resumen
La presente investigación indaga sobre la percepción de los profesores de la Escuela De
Niñas Canadá de la ciudad de Quillota, frente al quehacer pedagógico relacionado con el clima
de aula.
Un clima de aula favorable posibilita la generación de aprendizajes de calidad en los y
las estudiantes. El cual se logra por medio del desarrollo de habilidades y prácticas de gestión
pedagógica al interior del aula, innovando en las estrategias didácticas, en la relación e
interacción, en la organización e innovación en el aula. En este proceso el rol del profesor es un
factor relevante en la generación de un clima de aula favorable para los aprendizajes de calidad
en los estudiantes.
Es por este motivo que se propone un marco teórico para la construcción de futuros
programas que promueven el aprendizaje desde un modelo socioemocional, el cual considera las
características y necesidades de las estudiantes, lo cual se traducirá finalmente en el logro de un
aprendizaje de calidad, lo cual contribuye a la formación integral de la persona.
This research investigates the perception of the teachers of the School of Girls Canada of the city of Quillota, in front of the pedagogical work related to the classroom climate. A favorable classroom climate enables the generation of quality learning in students. This is achieved through the development of pedagogical management skills and practices within the classroom, innovating in didactic strategies, in relation and interaction, in the organization and innovation in the classroom. In this process the role of the teacher is a relevant factor in the generation of a favorable classroom climate for quality learning in students. It is for this reason that a theoretical framework is proposed for the construction of future programs that promote learning from a socio-emotional model, which considers the characteristics and needs of the students, which will finally translate into the achievement of quality learning, Which contributes to the integral formation of the person.
This research investigates the perception of the teachers of the School of Girls Canada of the city of Quillota, in front of the pedagogical work related to the classroom climate. A favorable classroom climate enables the generation of quality learning in students. This is achieved through the development of pedagogical management skills and practices within the classroom, innovating in didactic strategies, in relation and interaction, in the organization and innovation in the classroom. In this process the role of the teacher is a relevant factor in the generation of a favorable classroom climate for quality learning in students. It is for this reason that a theoretical framework is proposed for the construction of future programs that promote learning from a socio-emotional model, which considers the characteristics and needs of the students, which will finally translate into the achievement of quality learning, Which contributes to the integral formation of the person.
Notas
Tesis (Magíster en Dirección y Liderazgo para la Gestión Escolar)
Palabras clave
Ambiente de Clases, Calidad de la Educación, Profesores