Estudio correlacional del desarrollo psicomotor en niños y niñas con trastornos específicos del lenguaje que asisten a las escuelas de lenguaje Celipras Río Bueno y Pinpan Viña del Mar, Chile
Cargando...
Archivos
Fecha
2014
Profesor/a Guía
Facultad/escuela
Idioma
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad Andrés Bello
Nombre de Curso
Licencia CC
Licencia CC
Resumen
OBJETIVO: Correlacionar los trastornos específicos del lenguaje con la motricidad y la coordinación en niños y niñas de 3 a 5 años, que asisten a la Escuela CELIPRAS, Río Bueno y PIPAN, Viña del Mar
METODOLOGÍA: Estudio cuantitativo, observacional, transversal, descriptivo y correlacional.
RESULTADO: En esta investigación la población estudio presenta diferentes diagnósticos fonoaudiológicos, siendo el 52% mixtos, 48% expresivos. En relación al total de la muestra se observa que existen más casos de TEL mixto en Pipan Viña del Mar respecto a Celipras Rio Bueno. Con respecto a la presencia de TEL relacionado al género se aprecia que existen más casos de TEL tanto expresivo como mixtos en niños que en niñas. Con respecto al déficit en los procesos de simplificación fonológica, siendo mayor en niños que en niñas. Los casos de desempeño en vocabulario a nivel comprensivo están más alterado en niños que en niñas. El mayor porcentaje de desempeño en morfología a nivel comprensivo se encuentra en riesgo, donde el mayor porcentaje se ubica entre los niños. El mayor porcentaje de desempeño en sintáxis a nivel comprensivo se encuentra en déficit y está más alterado en niños. El mayor porcentaje de desempeño gramatical a nivel comprensivo se encuentra en déficit y es mayor en niños que en niñas. En el desempeño gramatical expresivo se encuentra en mayor porcentaje la categoría déficit, siendo más frecuente en niños. Gran porcentaje de los casos no presenta déficits a nivel de la coordinación, existiendo similares valores tanto en los niños de Celipras Rio Bueno como en Pipan Viña del Mar. De la misma manera, la motricidad, el mayor porcentaje no la presenta alterada, especialmente en Pipan Viña del Mar.
CONCLUSIÓN: En esta investigación no se encontraron correlaciones significativas con la motricidad y la coordinación. Salvo en dos hipótesis, pero con correlaciones débiles. Siendo el desempeño gramatical a nivel expresivo y los procesos de simplificación fonológica variables dependientes de la coordinación.
OBJECTIVE: Correlate the specific language disorders with motor and coordination in children between 3 and 5 years old, attending CELIPRAS School, Rio Bueno and PIPAN School, Viña del Mar. METHODOLOGY: Correlative, observational, transversal, descriptive and quantity study. RESULTS: In this research, the studied population presents a different phonoaudiological diagnosis, 52% of them are mixed, 48% are expressive. In relation of the total of the cases, shows that there are more cases of mixed TEL in Pipan Viña del Mar compared to Celipras Rio Bueno. Respect to the presence of TEL gender related shows that there are more mixed and expressive TEL cases in boy rather than girls. Respect to the process deficiency in phonologic simplification, being bigger in boys than in girls. The cases in vocabulary in a comprehension level are normal, being more altered in boys than in girls. The biggest percentage in morphology performance in a comprehensive level is at risk, where the percentage is higher among boys. The biggest percentage in syntax performance in a comprehensive level is in a deficit, and it is more altered in boys. The biggest percentage of grammatical performance in a comprehensive level is also in a deficit, more altered in boys. In expressive grammatical performance there is the biggest percentage at a deficit, being more frequent in boys. A great percentage of cases have not deficit at the level of coordination, existing similar values in both children of Celipras Rio Bueno and Pipan Viña del Mar. Similarly, the motor skills, the highest percentage has not altered, especially in Pipan Viña del Mar. CONCLUSION: In this research no significant correlations were found between motor skills and coordination, except for two hypotheses, but with poor significant correlations. Being grammatical performance in an expressive level and the processes of phonological simplification variable depending on coordination.
OBJECTIVE: Correlate the specific language disorders with motor and coordination in children between 3 and 5 years old, attending CELIPRAS School, Rio Bueno and PIPAN School, Viña del Mar. METHODOLOGY: Correlative, observational, transversal, descriptive and quantity study. RESULTS: In this research, the studied population presents a different phonoaudiological diagnosis, 52% of them are mixed, 48% are expressive. In relation of the total of the cases, shows that there are more cases of mixed TEL in Pipan Viña del Mar compared to Celipras Rio Bueno. Respect to the presence of TEL gender related shows that there are more mixed and expressive TEL cases in boy rather than girls. Respect to the process deficiency in phonologic simplification, being bigger in boys than in girls. The cases in vocabulary in a comprehension level are normal, being more altered in boys than in girls. The biggest percentage in morphology performance in a comprehensive level is at risk, where the percentage is higher among boys. The biggest percentage in syntax performance in a comprehensive level is in a deficit, and it is more altered in boys. The biggest percentage of grammatical performance in a comprehensive level is also in a deficit, more altered in boys. In expressive grammatical performance there is the biggest percentage at a deficit, being more frequent in boys. A great percentage of cases have not deficit at the level of coordination, existing similar values in both children of Celipras Rio Bueno and Pipan Viña del Mar. Similarly, the motor skills, the highest percentage has not altered, especially in Pipan Viña del Mar. CONCLUSION: In this research no significant correlations were found between motor skills and coordination, except for two hypotheses, but with poor significant correlations. Being grammatical performance in an expressive level and the processes of phonological simplification variable depending on coordination.
Notas
Tesis (Magíster en Neurorehabilitación)
Palabras clave
Trastornos del Habla en Niños, Aptitud Motora en Niños, Desempeño procesos de simplificación fonológica