El editor de partituras Music Time y el desarrollo de la lectura musical en estudiantes de sexto año básico del Colegio Anglo Maipú
No hay miniatura disponible
Archivos
Fecha
2013
Autores
Profesor/a Guía
Facultad/escuela
Idioma
es
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad Andrés Bello
Nombre de Curso
Licencia CC
Licencia CC
Resumen
Este seminario de grado trata de cómo se puede desarrollar la lectura musical en los
alumnos y alumnas de sexto básico del Colegio Anglo Maipú, a través de la utilización de un
editor de partituras de uso sencillo como es el software Music Time, por medio del cual los y las
docentes de educación general básica, educación preescolar y educación musical, iniciarán en la
lectura musical con notación convencional de partituras simples a los educandos, del grado antes
mencionado, y cuyos resultados podrían ser extendibles a la generalidad de la educación
preescolar y básica en los establecimientos municipalizados y particulares subvencionados que
no cuenten con un profesor especialista en la asignatura de música, pero que si cumplan con los
requisitos técnicos de equipamiento tecnológico como proyector data show, telón de proyección,
sistema de audio incorporado, notebook o netbook y el software editor de partituras, de modo de
realizar un trabajo sistemático y acorde al lenguaje musical universal. Así mismo, se darán luces
del aporte del uso de las tics en las clases de educación musical para los alumnos y alumnas de
sexto básico del Colegio Anglo Maipú, generalizables a todos los niveles de la educación básica
del mismo establecimiento educacional y a otros de similares o mayores características en
infraestructura tecnológica, fundamentando la incorporación de ésta en teorías de la inteligencia
como la propuesta por Howard Gardner (1983) "Teoría de las Inteligencias Múltiples",
centrándonos en la inteligencia musical y la potenciación de la lectura musical en notación
convencional de la música, es decir, leer música desde una partitura a través de un editor de
partituras y ejecutarla instrumentalmente en flauta dulce, guitarra, teclado o metalófono.
This seminar grade is how to develop music reading in students from sixth grade Anglo Maipú College , through the use of a score editor is easy to use as the Music Time software , by which the teachers of basic education , early childhood education and music education start in reading music notation with simple conventional learners scores, the aforementioned degree , the results may be extendable to the generality of preschool and basic education in municipal schools and subsidized private that do not have a specialist teacher in the subject of music, but if you meet the technical requirements of technological equipment as data show projector projection backdrop , built audio system , notebook or netbook and score editor software , in order to perform a systematic and consistent work to universal musical language . Also, lights the contribution of the use of tics in music education classes for students from sixth grade Anglo Maipú College , will be generalizable to all levels of basic education in the same educational establishment and other similar or major features in technology infrastructure , basing its incorporation in theories of intelligence as proposed by Howard Gardner ( 1983) " Theory of Multiple Intelligences , I focus on musical intelligence and empowerment of reading music in conventional notation music, that is, read music from a score by a score editor and run it instrumentally in flute, guitar, keyboard or xylophone .
This seminar grade is how to develop music reading in students from sixth grade Anglo Maipú College , through the use of a score editor is easy to use as the Music Time software , by which the teachers of basic education , early childhood education and music education start in reading music notation with simple conventional learners scores, the aforementioned degree , the results may be extendable to the generality of preschool and basic education in municipal schools and subsidized private that do not have a specialist teacher in the subject of music, but if you meet the technical requirements of technological equipment as data show projector projection backdrop , built audio system , notebook or netbook and score editor software , in order to perform a systematic and consistent work to universal musical language . Also, lights the contribution of the use of tics in music education classes for students from sixth grade Anglo Maipú College , will be generalizable to all levels of basic education in the same educational establishment and other similar or major features in technology infrastructure , basing its incorporation in theories of intelligence as proposed by Howard Gardner ( 1983) " Theory of Multiple Intelligences , I focus on musical intelligence and empowerment of reading music in conventional notation music, that is, read music from a score by a score editor and run it instrumentally in flute, guitar, keyboard or xylophone .
Notas
Tesis (Magíster en Desarrollo Curricular y Proyectos Educativos)
Palabras clave
Lectura Musical, Partituras, Innovaciones Tecnológicas, Enseñanza Básica, Chile, Maipú