CLT, better known as Communicative Language Teaching, is a methodological
approach that has been explored by several studies around the world. This study seelcs
to identify the factors that influence positively or negatively the implementation of
CL T in two different schools in the V al paraíso region of Chile. The nature of this study
is qualitative research and the data collection methods are based on classroom
observations and semi structured interviews. The participants are six EFL teachers
from two different subsidize schools.
The fmdings ofthis study revealed several factors that influence the implementation of
CLT in the Chilean context such as teachers' workload, class size, and teachers'
beliefs, among others. Also, the study provides sorne recommendations based on the
findings for future implementation of CLT in EFL classrooms.
El CLT, mejor conocido como Communicative Language Teaching, es un enfoque
metodológico que ha sido explorado por varios estudios alrededor del mundo. Este
estudio busca identificar los factores que influencian positiva o negativamente la
implementación del CLT en dos colegios diferentes de la región de V al paraíso, Chile.
La naturaleza de este estudio es de investigación cualitativa y los métodos se
recolección de datos están basados en observaciones en salas de clases y entrevistas
semi -estructuradas.
Los participantes son seis profesores de inglés como idioma extranjero de dos
diferentes colegios subvencionados.
Los resultados de este estudio revelaron varios factores que influencian la
implementación del CL T en el contexto chileno tales como la carga laboral de los
docentes, el tamaño de los cursos y las creencias de los profesores, entre otros.
Además, este estudio provee algunas recomendaciones basadas en los resultados para
la futura implementación de CLT en aulas de inglés como idioma extranjero.