Desempeño en habilidades psicolingüísticas y lectoras en escolares de 3° básico con antecedentes de trastorno específico del lenguaje y/o trastorno de aprendizaje versus niños sin antecedentes de trastorno específico del lenguaje ni trastorno de aprendizaje
Cargando...
Archivos
Fecha
2014
Profesor/a Guía
Facultad/escuela
Idioma
es
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad Andrés Bello
Nombre de Curso
Licencia CC
Licencia CC
Resumen
En la literatura se precisa que en los niños con Trastorno Específico del Lenguaje (TEL) existen alteraciones en algunas funciones cognitivas básicas, las que pueden evaluarse a partir del desempeño de las habilidades psicolingüísticas, también se han evidenciado alteraciones a nivel de la lectoescritura.
El propósito de la presente Investigación es describir el desempeño de las habilidades psicolingüísticas y lectoras, de un grupo de niños de 3° básico, con antecedentes de Trastorno Especifico del Lenguaje (TEL) y /o Trastorno de Aprendizaje (TA), al mismo tiempo, se busca comparar el desempeño de éstas habilidades en escolares sin antecedentes de TEL ni TA, sobre la base de la aplicación de la Batería de Exploración Verbal para Trastornos del Aprendizaje (B.E.V.T.A.) para habilidades psicolingüísticas y habilidades de Procesamiento Fonológico, Prueba del Nivel Lector, Prueba de Comprensión Lectora y Producción de Textos (CL-PT) y Adaptación de Escalas Diagnósticas de Comprensión de Lectura de G. Spache para el análisis del desempeño lector. Luego estos resultados serán comparados, para así, determinar si existen las mismas dificultades entre ambos grupos, y poder evidenciar la relación de las consecuencias del TEL y su desempeño en las habilidades evaluadas
In the literature it is stated that in children with Specific Language Impairment (TEL) there are alterations in some basic cognitive functions, which can be evaluated from the performance of psycholinguistic abilities, also have shown alterations in literacy. The purpose of this research is to describe the performance of psycholinguistic abilities and readers, a group of children from 3rd base, with a history of Specific Language Impairment (TEL) and / or Learning Disorder (TA), while , seeks to compare the performance of these skills in school with no history of TEL or TA, based on the application of the battery Verbal Exploration for Learning Disorders (BE VTA) to psycholinguistic skills and abilities of phonological Processing, Testing Level reader, Proof Reading and Text Production (CL-PT) and Adaptation Scales Diagnostic Reading Comprehension G. Spache for analysis of reading performance. Then these results will be compared in order to determine if the same difficulties between the two groups, and to demonstrate the relationship of the consequences of TEL and its performance evaluated skills.
In the literature it is stated that in children with Specific Language Impairment (TEL) there are alterations in some basic cognitive functions, which can be evaluated from the performance of psycholinguistic abilities, also have shown alterations in literacy. The purpose of this research is to describe the performance of psycholinguistic abilities and readers, a group of children from 3rd base, with a history of Specific Language Impairment (TEL) and / or Learning Disorder (TA), while , seeks to compare the performance of these skills in school with no history of TEL or TA, based on the application of the battery Verbal Exploration for Learning Disorders (BE VTA) to psycholinguistic skills and abilities of phonological Processing, Testing Level reader, Proof Reading and Text Production (CL-PT) and Adaptation Scales Diagnostic Reading Comprehension G. Spache for analysis of reading performance. Then these results will be compared in order to determine if the same difficulties between the two groups, and to demonstrate the relationship of the consequences of TEL and its performance evaluated skills.
Notas
Tesis (Fonoaudiólogo)
Palabras clave
Habilidades Psicolíngüísticas, Trastornos del Lenguaje, Trastornos del Aprendizaje, Lectura, Enseñanza Básica