La infraestructura pre-lingüística del lenguaje convencional: una indagación en la huella de Mead, Habermas y Tomasello
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Fecha
2013-12
Autores
Profesor/a Guía
Facultad/escuela
Idioma
es
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Editor
Universidad Andrés Bello
Nombre de Curso
Licencia CC
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Resumen
El propósito de este trabajo es doble: 1) criticar la auto-suficiencia
del lenguaje humano entendido como sistema convencional
de signos, mostrando paralelamente su raigambre vital; 2) explorar
la “infra-estructura” sobre la que se apoya el lenguaje humano
convencional. Para el primer punto, se presenta y discute
las posiciones de George Herbert Mead y de Jürgen Habermas,
quienes pretenden dar cuenta de la conformación del lenguaje convencional a partir de una instancia previa. Se sostiene que
estos autores suponen una brecha no suficientemente justificada
entre la comunicación natural y la convencional, asumiendo así
la auto-suficiencia de la convencionalidad humana. Se aborda
entonces la propuesta de Tomasello, quien enraíza la significatividad
del lenguaje en una estructura pre-lingüística compartida
en gran medida con nuestros parientes primates.
This paper aims at 1) criticizing the self-sufficiency of human language taken as a conventional system of signs and showing its vital roots; 2) exploring the “infrastructure” that supports the conventional human language. The first point focuses on the ideas of George Hebert Mead and Jürgen Habermas, who affirm that conventional language arises from a natural context. It is argued that both authors assume an unjustified breach between natural and conventional communication which leads them to the presupposition that human conventional communication is self-sufficient. The second point discusses the proposal of Michael Tomassello, who bases linguistic meaning on a pre-linguistic structure shared to a large extent with our primate relatives.
This paper aims at 1) criticizing the self-sufficiency of human language taken as a conventional system of signs and showing its vital roots; 2) exploring the “infrastructure” that supports the conventional human language. The first point focuses on the ideas of George Hebert Mead and Jürgen Habermas, who affirm that conventional language arises from a natural context. It is argued that both authors assume an unjustified breach between natural and conventional communication which leads them to the presupposition that human conventional communication is self-sufficient. The second point discusses the proposal of Michael Tomassello, who bases linguistic meaning on a pre-linguistic structure shared to a large extent with our primate relatives.
Notas
Indexación: Revista UNAB
Palabras clave
Lenguaje convencional, G. H. Mead, J. Habermas, M. Tomasello
Citación
REVISTA DE HUMANIDADES Nº28 (JULIO-DICIEMBRE 2013): 11-43