Algunos gritos místicos
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Fecha
2014-06
Autores
Profesor/a Guía
Facultad/escuela
Idioma
es
Título de la revista
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Editor
Universidad Andrés Bello
Nombre de Curso
Licencia CC
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Resumen
En este ensayo estudio el rol de los gritos en el contexto de
las experiencias místicas de distintas culturas, y que propongo
como una distorsión del lenguaje verbal en pos de una potencia
expresiva que intenta traspasar los límites de lo real. A partir
de esa definición, establezco una relación con algunas prácticas de la poesía sonora contemporánea. Para ello, me enfoco en la
obra de Michael McClure y Joachim Montessuis como ejemplos
particularmente llamativos de esta poética del grito.
In this essay I study the role of screams in the context of the mystical experiences within different cultures, proposing them as a distortion of verbal language towards an expressive power that tries to go through the boundaries of reality. From this definition, I establish a relationship with some contemporary sound poetry practices, and then I focus on the work of Michael McClure and Joachim Montessuis as particularly striking examples of this scream poetic.
In this essay I study the role of screams in the context of the mystical experiences within different cultures, proposing them as a distortion of verbal language towards an expressive power that tries to go through the boundaries of reality. From this definition, I establish a relationship with some contemporary sound poetry practices, and then I focus on the work of Michael McClure and Joachim Montessuis as particularly striking examples of this scream poetic.
Notas
Indexación: Revista UNAB
Palabras clave
Gritos, Mística, Poesía sonora, Michael McClure, Joachim Montessuis
Citación
Revista de Humanidades Nº29 (ENERO-JUNIO 2014): 133-148