Sobre la idea de tragedia como reconciliación en Schelling: la libertad y el mal
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Fecha
2015-06
Autores
Profesor/a Guía
Facultad/escuela
Idioma
es
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Editor
Universidad Andrés Bello
Nombre de Curso
Licencia CC
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Resumen
La tragedia, en cuanto culminación de las artes, es para Schelling
algo más que un concepto puramente estético, es la expresión
simbólica de una libertad absoluta que implica el reconocimiento
de la necesidad o el mal, apunta a la reconciliación
del Yo con sus aspectos irracionales y señala el lugar que el
individuo ocupa en la sociedad y en el universo. En este artículo
se estudia el concepto de tragedia en La filosofía del arte y
sus desarrollos anteriores, para mostrar que constituye la llave
que da continuidad a la futura evolución del pensamiento de
Schelling, donde la historia aparece como dramático campo de
batalla entre el reverso tenebroso y el lado luminoso de Dios.
Schelling´s idea of tragedy as culmination of the arts is something more than a purely esthetic concept, it is the symbolic expression of an absolute freedom that implies the recognition of necessity and evil, points to the reconciliation between the I and its irrational aspects and indicates the place occupied by the individual in the society and the universe. This article studies the concept of tragedy in The Philosophy of Art and its previous developments to show that it can be considered as explicative key to the continuity of Schelling´s future thought, where History appears as dramatic field of battle between the dark and the light side of God.
Schelling´s idea of tragedy as culmination of the arts is something more than a purely esthetic concept, it is the symbolic expression of an absolute freedom that implies the recognition of necessity and evil, points to the reconciliation between the I and its irrational aspects and indicates the place occupied by the individual in the society and the universe. This article studies the concept of tragedy in The Philosophy of Art and its previous developments to show that it can be considered as explicative key to the continuity of Schelling´s future thought, where History appears as dramatic field of battle between the dark and the light side of God.
Notas
Indexación: Revista UNAB
Palabras clave
Schelling, Tragedia, Mal, Libertad, Reconciliación
Citación
REVISTA DE HUMANIDADES Nº31 (ENERO-JUNIO 2015): 57-76