La libertad humana como causalidad adecuada en el acto de autoconocimiento intuitivo. Estudio sobre la Ética de Spinoza
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Fecha
2016-06
Autores
Profesor/a Guía
Facultad/escuela
Idioma
es
Título de la revista
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Editor
Universidad Andrés Bello
Nombre de Curso
Licencia CC
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Resumen
Este artículo examina la relación entre la libertad humana y el
conocimiento intuitivo en el contexto de la Ética demostrada
según el orden geométrico de Spinoza. En la Ética hay básicamente
dos formas distinguibles de la libertad humana. La
primera, respecto a la cual hay acuerdo general, corresponde a la idea de la libertad como emancipación del dominio de factores
determinantes, como los afectos pasivos y las ideas inadecuadas.
Mediante tal proceso de emancipación, el cual incluye
la formación de ideas adecuadas y la producción de afectos
activos, el alma humana puede alcanzar un estado de sabiduría
y felicidad. La segunda, a favor de la cual argumenta este
artículo, corresponde a la potencia del intelecto humano de
causar adecuadamente el acto supremo de autoconocimiento
intuitivo, en el cual coincide con y participa de la actividad
causal de la sustancia, es decir, de su libertad absoluta.
This article examines the relation between human freedom and intuitive knowledge within the context of Spinoza’s Ethics Demonstrated in Geometrical Order. There are mainly two distinguishable forms of human freedom in Spinoza’s Ethics. The first one, on which there is general agreement, corresponds to the idea of freedom as emancipation of the dominion of determining factors, such as passive affects and inadequate ideas. Through such a process of emancipation, which includes the forming of adequate ideas and the production of active affects, the human soul can reach a state of wisdom and happiness. The second one, for which this paper argues, corresponds to the potency of the human intellect to cause adequately the supreme act of intuitive self-knowledge, in which he coincides with and participates in the productive and causal activity of the substance, that is, in its absolute freedom.
This article examines the relation between human freedom and intuitive knowledge within the context of Spinoza’s Ethics Demonstrated in Geometrical Order. There are mainly two distinguishable forms of human freedom in Spinoza’s Ethics. The first one, on which there is general agreement, corresponds to the idea of freedom as emancipation of the dominion of determining factors, such as passive affects and inadequate ideas. Through such a process of emancipation, which includes the forming of adequate ideas and the production of active affects, the human soul can reach a state of wisdom and happiness. The second one, for which this paper argues, corresponds to the potency of the human intellect to cause adequately the supreme act of intuitive self-knowledge, in which he coincides with and participates in the productive and causal activity of the substance, that is, in its absolute freedom.
Notas
Indexación: Revista UNAB
Palabras clave
Spinoza, Libertad, Scientia intuitiva, Causalidad
Citación
REVISTA DE HUMANIDADES Nº33 (ENERO-JUNIO 2016): 153-179