Proclo y el mito del Político
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Fecha
2017-12
Autores
Profesor/a Guía
Facultad/escuela
Idioma
es
Título de la revista
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Editor
Universidad Andrés Bello
Nombre de Curso
Licencia CC
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Resumen
En el mito del Político (268d8-274d) Platón nos presenta dos
humanidades primitivas: la de la de Edad de Oro, en la que
reina Crono, y la que vive al comienzo del reinado de Zeus.
En el siglo V D.C., Proclo interpreta este mito de una manera no literal, estableciendo una comparación entre la demiurgia del Timeo y la de Crono. El relato disocia, situándolos en
tiempos diferentes, dos estados que, de hecho, coexistían en
nuestro universo, donde el reino de Crono, considerado como
el dialéctico supremo que representa la culminación del orden
intelectual de los dioses, corresponde al mundo inteligible, y el
reino de Zeus, representante de la razón operativa en el mundo físico, al ámbito de lo sensible.
In the Statesman’s myth (268d8-274d), Plato features two primitive human races: that of the Golden Age, under Cronus reigns, and that which lives at the beginning of the reign of Zeus. In the fifth century AD, Proclus interprets this myth in a non-literal way, establishing a comparison between Timaeus’ demiourgia and that of Cronus. His narrative dissociates two states —placing them at different times—, which, in fact, coexisted in our universe, where Cronus’ realm, considered the supreme dialectic representing the culmination of the intellectual order of the gods, corresponds to the intelligible world; while Zeus’ realm, representative of the operative reason in the physical world, corresponds to the sensible domain.
In the Statesman’s myth (268d8-274d), Plato features two primitive human races: that of the Golden Age, under Cronus reigns, and that which lives at the beginning of the reign of Zeus. In the fifth century AD, Proclus interprets this myth in a non-literal way, establishing a comparison between Timaeus’ demiourgia and that of Cronus. His narrative dissociates two states —placing them at different times—, which, in fact, coexisted in our universe, where Cronus’ realm, considered the supreme dialectic representing the culmination of the intellectual order of the gods, corresponds to the intelligible world; while Zeus’ realm, representative of the operative reason in the physical world, corresponds to the sensible domain.
Notas
Indexación: Revista UNAB.
Palabras clave
Mito, Neoplatonismo, Platón, Político, Proclo
Citación
Revista de Humanidades Nº36 (JULIO-DICIEMBRE 2017): 97-125