El medio desaparece como entidad finita: reflexión intermedial en torno al núcleo visual de las ‘ciudades ausentes’
Cargando...
Archivos
Fecha
2018-06
Autores
Profesor/a Guía
Facultad/escuela
Idioma
es
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad Andrés Bello
Nombre de Curso
Licencia CC
Licencia CC
Resumen
El núcleo discursivo potencialmente visual de La ciudad ausente de Ricardo Piglia (1992) se hace ostensible en la expansión gráfica homónima de Luis Scafati y Pablo de Santis (2000).
En esta se erige una transposición intermedial compleja,
que supera la mera graficación de hitos narrativos (Baetens),
al presentarse como una propuesta estética de imagentexto
(Mitchell). Asimismo, manifiesta una experiencia particular
en torno a las formas que, a nivel material, rectifica el carácter
iconológico de su referente. A nivel reflexivo, ambos objetos
problematizan la implicancia simbiótica de la dialéctica entre
imagen-mental e imagen-objeto (Stiegler); además, la “ausencia” refuerza la mutabilidad y virtualidad que sus imágenes
fragmentarias describen, y cuyo correlato es encarnado en la
“Máquina de Macedonio”.
Potential visual nucleus of Ricardo Piglia’s The Absent City (1992) is ostensible on the homonym graphic expansion from Luis Scafati and Pablo de Santis (2000). There is a complex intermedial transposition on this, which overcome the simple action of draw narrative facts (Baetens), when is presented as an aesthetic proposal of imagetext (Mitchell). As well, this manifests a particular experience around the forms that, on a material level, rectifies the iconic character from their own referent. On a reflexive level, both objects problematize the symbiotic implication of the dialectic between mental-image and object-image (Stiegler); also, the “absence” reinforces the mutability and virtuality which are described by its fragmentary images, and whose correlated with is represented in the “Macedonio’s Machine”.
Potential visual nucleus of Ricardo Piglia’s The Absent City (1992) is ostensible on the homonym graphic expansion from Luis Scafati and Pablo de Santis (2000). There is a complex intermedial transposition on this, which overcome the simple action of draw narrative facts (Baetens), when is presented as an aesthetic proposal of imagetext (Mitchell). As well, this manifests a particular experience around the forms that, on a material level, rectifies the iconic character from their own referent. On a reflexive level, both objects problematize the symbiotic implication of the dialectic between mental-image and object-image (Stiegler); also, the “absence” reinforces the mutability and virtuality which are described by its fragmentary images, and whose correlated with is represented in the “Macedonio’s Machine”.
Notas
Indexación: Revista UNAB.
Palabras clave
La ciudad ausente, Núcleo visual, Novela gráfica, Imagentexto, Piglia, Scafati, De Santis
Citación
REVISTA DE HUMANIDADES Nº37 (ENERO-JUNIO 2018): 83-102