• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • INVESTIGACIÓN ACADÉMICA
    • Facultad de Educación y Ciencias Sociales
    • FEd - Artículos de Revista
    • View Item
    •   DSpace Home
    • INVESTIGACIÓN ACADÉMICA
    • Facultad de Educación y Ciencias Sociales
    • FEd - Artículos de Revista
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ALEGORÍA DE LO NACIONAL EN CLAVE CARNAVALESCA EN LA “NOCHE CUATRO” DE UMBRAL DE JUAN EMAR

    Thumbnail
    View/Open
    TEXTO COMPLETO (288.9Kb)
    Date
    2014
    Author
    Vásquez, Malva Marina
    Vargas, Constanza
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Nuestro objetivo es demostrar que el fragmento narrativo “Noche cuatro” de Umbral de Juan Emar es una alegoría de los orígenes del ser de la nación. Este fragmento construye una comunidad lectora –el cronotopo del salón de lectura– que se reúne a escuchar y opinar sobre el relato “La Virgen de la Hortaliza”, el cual despliega una reflexión crítica sobre las matrices genealógicas de lo nacional. Estas matrices son los ideologemas de la beatería y la patriotería, las que funcionan en la diégesis como constructoras de estereotipos grotescos de subjetividad ciudadana. Este fragmento muestra la derrota de la configuración de la nación inserta dentro del proyecto de confraternidad entre las naciones latinoamericanas (El sueño bolivariano). En el caso específico de Chile, Emar carnavaliza en la “Noche cuatro” los avatares de la alianza entre Iglesia y Estado.
     
    Our goal is to demonstrate that the narrative fragment "Noche cuatro" (Night four) in Umbral by Juan Emar is an allegory of the origins of the nation. The fragment built a reading community -the chronotope of the reading room- who meets to listen and comment on the story "La Virgen de la Hortaliza" (The Virgen of Vegetables), story that deploys a critical reflection on the national genealogical matrices. These matrices are ideologemes of bigotry and chauvinism, which at the same time operate in the diegesis as builders of grotesque stereotypes of citizen subjectivity. This fragment shows the defeat of the configuration of the nation inserted into the proyect of fellowship among Latin American nations (Bolivarian dream). In the specific case of Chile, Emar carnivalizes in "Noche cuatro" (Night four) the avatars of the alliance between Church and State.
     
    URI
    http://repositorio.unab.cl/xmlui/handle/ria/793
    Collections
    • FEd - Artículos de Revista

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Documentos Trabajos de TitulaciónProcedimientos de publicaciónDerecho de autorGuía para Trabajos de Titulación pre y post gradoFormulario de AutorizaciónLogo Institucional

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV