• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • INVESTIGACIÓN ACADÉMICA
    • Facultad de Educación y Ciencias Sociales
    • FEd - Artículos de Revista
    • View Item
    •   DSpace Home
    • INVESTIGACIÓN ACADÉMICA
    • Facultad de Educación y Ciencias Sociales
    • FEd - Artículos de Revista
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    LA PATRIA EN ESCENA: EL TEATRO CHILENO EN LA GUERRA DEL PACÍFICO

    Thumbnail
    View/Open
    TEXTO COMPLETO (506.1Kb)
    Date
    2015
    Author
    DONOSO ROJAS, CARLOS
    HUIDOBRO SALAZAR, MARÍA GABRIELA
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    El artículo se enfoca en el estudio de piezas dramáticas escritas y representadas en Chile durante la Guerra del Pacífico, y que aluden directamente a ella. Considerando que este conflicto fue una instancia paradigmática para la consolidación de imaginarios comunes en la sociedad chilena, nuestra hipótesis propone que la existencia de un teatro de corte patriótico surgió como una manifestación excepcional de su contexto, transformándose en un efectivo instrumento de aproximación del conflicto a sectores populares, mediante la satirización del enemigo y la modelación de chilenos como ejemplos de virtud cívica. Si bien su relevancia ha sido minimizada por los estudios históricos del teatro nacional, su abundante producción, su acotada vigencia temporal y su propósito discursivo patriótico -superior a sus pretensiones estéticas o literarias- le confieren un valor histórico único, como testimonio de las percepciones colectivas del conflicto y como marco modélico para la reconfiguración del teatro, en el período posterior al término de la guerra.
     
    This article focuses on the study of plays written and performed in Chile during The War of the Pacific, whose main topic was the war itself. If we take into consideration that this war was a paradigmatic instance for the consolidation of common imaginaries in Chilean Society, our hypothesis states that the existence of a patriotic theater sprung from exceptional circumstances thus transforming itself into an effective instrument to connect people with the war. This was done through satirizing the enemy and portraying Chileans as model examples of civic duty. Although the relevance of these plays has been minimized by historical studies of national theater, their abundant production, the limited time in which they remained current and their patriotic purpose -that was greater than their esthetic or literary claims- gives them a unique historical value. They are testimonials of collective perceptions of the conflict and they work as a modal framework of theater in the period immediately after the end of the war.
     
    URI
    http://repositorio.unab.cl/xmlui/handle/ria/808
    Collections
    • FEd - Artículos de Revista

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Documentos Trabajos de TitulaciónProcedimientos de publicaciónDerecho de autorGuía para Trabajos de Titulación pre y post gradoFormulario de AutorizaciónLogo Institucional

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV