Publicidad mortuoria y regulación de funerales: una aproximación desde la prensa santiaguina (1862-1917)
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Fecha
2018-12
Autores
Profesor/a Guía
Facultad/escuela
Idioma
es
Título de la revista
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Editor
Universidad Andrés Bello
Nombre de Curso
Licencia CC
Licencia CC
Resumen
Esta investigación analiza las características de la publicidad de
las pompas fúnebres en Santiago, mostrando los diversos servicios
que ofrecieron, además de el desarrollo y las contradicciones de
este comercio sobre la muerte. A través del estudio de la prensa
abordamos los avisajes como catalizadores de los discursos de
higiene, progreso y modernidad. Desarrollamos tres conflictos
entre los dueños de las funerarias con la Intendencia por la
propaganda (1864), con la Junta de Beneficencia por el uso
de las carrozas fúnebres (1902) y con la Municipalidad (1913)
y el Congreso (1917) por el aumento de las cargas tributarias
sobre los funerales.
In this research the characteristics of the publicity of the funeral trade in Santiago are analyzed, showing the diverse services that they offered, the development and the contradictions of a trade on the death. Through the study of the press we approach the warnings as catalysts of the discourses of hygiene, progress and modernity. In this context we developed three conflicts between the owners of funeral homes with: the Intendance for propaganda (1864), the Board of Beneficence for the use of funeral carriages (1902) and the Municipality (1913)-Congress (1917) by the Increased tax burdens on funerals.
In this research the characteristics of the publicity of the funeral trade in Santiago are analyzed, showing the diverse services that they offered, the development and the contradictions of a trade on the death. Through the study of the press we approach the warnings as catalysts of the discourses of hygiene, progress and modernity. In this context we developed three conflicts between the owners of funeral homes with: the Intendance for propaganda (1864), the Board of Beneficence for the use of funeral carriages (1902) and the Municipality (1913)-Congress (1917) by the Increased tax burdens on funerals.
Notas
Indexación: Revista UNAB.
Palabras clave
Publicidad, Muerte, Pompas fúnebres, Prensa, Santiago, Chile
Citación
Revista de Humanidades Nº38 (JULIO-DICIEMBRE 2018): 161-189