Percepción de estudiantes de cuarto año medio sobre dos estrategias de reorganización para textos escolares narrativos
Cargando...
Archivos
Fecha
2018
Profesor/a Guía
Facultad/escuela
Idioma
es
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad Andrés Bello
Nombre de Curso
Licencia CC
Licencia CC
Resumen
La lectura de los textos narrativos siempre es un punto de conflicto para los estudiantes de enseñanza media. La presente investigación se enfoca en la percepción de los estudiantes de cuarto medio de un colegio subvencionado de la comuna de Quilicura sobre dos estrategias de reorganización de la lectura, por lo cual pertenece al paradigma cualitativo y, específicamente, a la teoría fundamentada. Se realizaron cuatro clases divididas en dos de enseñanza de las estrategias y dos de aplicación de las estrategias. Mediante un focus group se recogió la percepción de los estudiantes, contrastando dos estrategias de lectura con la finalidad de evidenciar cuál es la más idónea para la comprensión de textos narrativos según las impresiones de los alumnos de dicho establecimiento educativo. Las posibles contribuciones de esta investigación buscan redefinir al sociograma literario como una estrategia que abarca todos los niveles de comprensión lectora, siendo comparada con otra estrategia del mismo nivel -conversación de personaje. Además, pretende servir como referencia a los docentes de Lengua Castellana y Comunicación como una nueva forma de facilitar la enseñanza, aprendizaje y evaluación.
The reading of narrative texts is always a point of conflict for secondary education students. The present investigation focuses on the perception of high school fourth-grade students of a subsidized school on two reading reorganization strategies, for which the research belongs to the qualitative paradigm and, specifically, to the grounded theory. Four classes were divided into two teaching strategies and two application strategies. After this, a focus group will show the perception of the students, contrasting two reading strategies in order to show which is the most suitable for the understanding of narrative texts according to the impressions of students of that educational high school. The possible contributions of this research are to redefine the literary sociogram as a strategy that include all levels of reading comprehension being compared with a strategy of the same level -conversation of character. Besides, serve as a reference to the teachers of Spanish Language and Communication as a new form of evaluation.
The reading of narrative texts is always a point of conflict for secondary education students. The present investigation focuses on the perception of high school fourth-grade students of a subsidized school on two reading reorganization strategies, for which the research belongs to the qualitative paradigm and, specifically, to the grounded theory. Four classes were divided into two teaching strategies and two application strategies. After this, a focus group will show the perception of the students, contrasting two reading strategies in order to show which is the most suitable for the understanding of narrative texts according to the impressions of students of that educational high school. The possible contributions of this research are to redefine the literary sociogram as a strategy that include all levels of reading comprehension being compared with a strategy of the same level -conversation of character. Besides, serve as a reference to the teachers of Spanish Language and Communication as a new form of evaluation.
Notas
Tesis (Magíster en Comprensión Lectora y Producción de Textos)
Palabras clave
Comprensión de Lectura, Lectura, Enseñanza Media, Metodología