• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • INVESTIGACIÓN ACADÉMICA
    • Facultad de Educación y Ciencias Sociales
    • FEd - Trabajos de Titulación Post-Grado
    • View Item
    •   DSpace Home
    • INVESTIGACIÓN ACADÉMICA
    • Facultad de Educación y Ciencias Sociales
    • FEd - Trabajos de Titulación Post-Grado
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    La lectura de microcuentos como estrategias didácticas para el desarrollo de habilidades lectoras en alumnos adultos

    Thumbnail
    View/Open
    TEXTO COMPLETO EN ESPAÑOL (2.891Mb)
    Date
    2018
    Author
    Araya Morales, Jenny
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    El objetivo del presente artículo responde a la necesidad de investigar el desarrollo de las habilidades lectoras, en estudiantes adultos de un sector vulnerable, como herramienta de desarrollo personal y laboral. Para esto se diseña un Taller de Comprensión Lectora en el que se utilizan textos narrativos, acotados al subgénero microcuento dentro de una metodología didáctica que tiene como eje principal el desarrollo de las habilidades cognitivas y metacognitivas, fundamentadas en un Modelo de lectura interactivo. Para abordar la temática de investigación se aplica un método mixto de estudio sobre una pequeña muestra de la población y la interpretación de los resultados y hallazgos serán interpretados por medio de un análisis cualitativo y cuantitativo. Aunque existe una escasa bibliografía respecto al objetivo, se ha podido constatar desde la perspectiva de la investigación –acción, que se han producido cambios importantes en el nivel de comprensión lectora y fomento lector, además de corroborar que el microcuento, por su ventaja retórica y desarrollo temático, lo convierten en un excelente artilugio metodológico. Como resultado colateral se comprueba, mediante esta experiencia, el irrebatible nexo que existe entre las emociones y la promoción de eficientes actitudes de aprendizaje.
     
    The main aim of the present article is to respond to the necessity of investigating reading abilities enhancements, in mature students who belongs to the vulnerable population groups, as a tool for personal and employment development. Reading Comprehension study groups were designed in order to achieve the main aim through the use of narrative texts, which are limited by the subgenera of micro story that is into a didactic methodology, which has as the main focus the development of cognitive and metacognitive abilities that are substantiate by and Interactive Reading Model. To address the theme of investigation, a joint method of study about a small sample of the population will be applied, which results and findings will be interpreted through a quantitative and qualitative analysis. Although there are little bibliography about the main aim, it could had been probable to prove since the action research´s perspective that important changes had been produced in the reading comprehension level and in the reading promotion, and also to verify that micro stories make of the action research an important and necessary methodology tool because of its rhetoric advantages and its theme development. As a collateral result, it is ascertained, through this experience, the evident nexus between emotions and the efficient promotion of learning attitudes.
     
    URI
    http://repositorio.unab.cl/xmlui/handle/ria/8879
    Collections
    • FEd - Trabajos de Titulación Post-Grado

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Documentos Trabajos de TitulaciónProcedimientos de publicaciónDerecho de autorGuía para Trabajos de Titulación pre y post gradoFormulario de AutorizaciónLogo Institucional

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV