Relación entre el trastorno específico del lenguaje y las habilidades sociemocionales de niños preescolares
Cargando...
Archivos
Fecha
2017
Profesor/a Guía
Facultad/escuela
Idioma
es
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad Andrés Bello
Nombre de Curso
Licencia CC
Licencia CC
Resumen
Esta investigación pretende encontrar si existe una relación entre el
aprendizaje socioemocional y el Trastorno Específico del Lenguaje, ya que estos
trastornos podrían influir en el desarrollo integral del niño, pudiendo afectar las
habilidades de aprendizaje socioemocional, por lo que la investigación comparó
dos grupos; un grupo en estudio de niños con Trastorno Especifico del Lenguaje
(TEL) y un grupo de niños sin TEL. La evaluación se hizo a través de un
instrumento estandarizado que es el Test de Aprendizaje y Desarrollo infantil
(TADI). Solo se aplicó el item de desarrollo socioemocional. Los resultados
indicaron que existe una diferencia significativa entre ambos grupos, en donde
los niños con TEL presentaron un desempeño más bajo en habilidades
socioemocionales, que el grupo control. A partir de los resultados obtenidos, se
podrían generar herramientas a través de aula y terapia grupal, para poder
desarrollar estas habilidades y así generar un desarrollo integral en los niños .
This research aims to find out if there is a relationship between the socialemotional leaming and the specific disorder of language, since these disorders may influence the development of the whole child, and may affect the socialemotional leaming skills, so that the research comparad two groups; one group in study of children with Specific Disorder of Language (TEL) and a group of children without TEL. The assessment was made through a standardized instrument that is the Test of Leaming and Development (TADI). Only applied the ítem of socialemotional development. The results indicated that there is a significant difference between the two groups, where the children with TEL presented a lower performance in socio-emotional skills, than the control group. From the results obtained, it could generate tools through classroom and group therapy, in arder to develop these skills and generate an integral development in children.
This research aims to find out if there is a relationship between the socialemotional leaming and the specific disorder of language, since these disorders may influence the development of the whole child, and may affect the socialemotional leaming skills, so that the research comparad two groups; one group in study of children with Specific Disorder of Language (TEL) and a group of children without TEL. The assessment was made through a standardized instrument that is the Test of Leaming and Development (TADI). Only applied the ítem of socialemotional development. The results indicated that there is a significant difference between the two groups, where the children with TEL presented a lower performance in socio-emotional skills, than the control group. From the results obtained, it could generate tools through classroom and group therapy, in arder to develop these skills and generate an integral development in children.
Notas
Tesis (Fonoaudiología)
Palabras clave
Trastornos del Lenguaje, Preescolares, Aspectos Sociales, Habilidades Sociales en Niños