Logotipo del repositorio
  • Español
  • English
  • Iniciar sesión
    Ayuda

    Instrucciones:

    El Repositorio Institucional Académico (RIA) de la Universidad Andrés Bello, es un recurso de acceso abierto. No obstante, y de acuerdo con la ley chilena vigente sobre propiedad intelectual, mantiene en acceso restringido diversos documentos, los cuales sólo pueden ser consultados por la comunidad universitaria registrada. Para poder acceder a éstos, verificar el tipo de usuario y método de acceso, siguiendo las instrucciones que se detallan a continuación:

    • Si eres investigador, docente o funcionario con correo @unab.cl, ingresa utilizando tu usuario de computador o intranet (nombre de usuario sin incluir @unab.cl) y clave.
    • Si eres alumno, profesor adjunto o exalumno con correo @uandresbello.edu, debes registrarte primero, pinchando donde dice Nuevo usuario. Una vez registrado y obtenida el alta, ingresa con el correo electrónico institucional y la clave elegida. El registro se debe realizar utilizando la cuenta de correo institucional, no serán válidas cuentas gmail, hotmail o cualquier otro proveedor.
    • Si eres usuario externo, contactar directamente a repositorio@unab.cl
    o
    ¿Nuevo Usuario? Pulse aquí para registrarse¿Has olvidado tu contraseña?
  • Comunidades
  • Todo RIA
  • Contacto
  • Procedimientos de publicaciónDerecho de autorPolíticas del Repositorio
  1. Inicio
  2. Buscar por autor

Examinando por Autor "Aguilar-Farías, Nicolás"

Mostrando 1 - 1 de 1
Resultados por página
Opciones de ordenación
  • No hay miniatura disponible
    Ítem
    An active break program (ACTIVA-MENTE) at elementary schools in Chile: study protocol for a pilot cluster randomized controlled trial
    (Frontiers Media SA, 2023) Reyes-Amigo, Tomás; Ibarra-Mora, Jessica; Aguilar-Farías, Nicolás; Gómez-Álvarez, Nicolás; Carrasco-Beltrán, Hernaldo; Zapata-Lamana, Rafael; Yañez-Sepulveda, Rodrigo; Cortés, Guillermo; Rolle-Cáceres, Grissel; Bezerra, Andréa
    Background: Physical inactivity is prevalent in childhood. Schools can be an ideal context to promote the regular practice of physical activity since children spend there a large part of the day. In this sense, an emerging and current trend is active breaks at school. This article presents a study protocol that seeks to assess the feasibility and effectiveness of an intervention with active breaks (ACTIVA-MENTE program) in a school context on physical activity, on-task classroom behavior, and the physical activity enjoyment in schoolchildren. Methods: The protocol includes children aged 10 to 11 years. Two groups will be randomized (intervention and control groups). The intervention group will use the active break program, ACTIVA-MENTE, which consists of the application of a 4-min, 30-s video with moderate to vigorous-intensity physical activity. These breaks will be taken 6 times a day in the classes for 6 weeks. The total physical activity will be measured with accelerometers (Actigraph wGT3X-BT), the on-task behavior through the Direct Behavior Rating Scale and the level of enjoyment through the Physical Activity Enjoyment Scale. Discussion: Previous research reported that active breaks have positive results in physical activity levels. This study will be one of the few to design active breaks through videos without depending on the presence of a physical education teacher and it can also provide new findings on the effectiveness of an active break’s structure (e.g., types of exercises and intensity) on the indicated outcomes. Expected results: It is expected that the ACTIVA-MENTE program can be a suitable program for school settings, potentially increasing physical activity levels, and the commitment to the task, as well as be a pleasant moment for the students. Clinical trial registration: Clinicaltrials.gov, identifier NCT05403996. Copyright © 2024 Reyes-Amigo, Ibarra-Mora, Aguilar-Farías, Gómez-Álvarez, Carrasco-Beltrán, Zapata-Lamana, Hurtado-Almonácid, Páez-Herrera, Yañez-Sepulveda, Cortés, Rolle-Cáceres and Bezerra.