Examinando por Autor "Corthorn, C."
Mostrando 1 - 2 de 2
Resultados por página
Opciones de ordenación
Ítem Benefits of mindfulness for parenting in mothers of preschoolers in Chile(Frontiers Media, 2018-08) Corthorn, C.The present study evaluated whether mothers' participation in a mindfulness-based intervention led to statistically significant differences in their general levels of stress, depression, anxiety, parental stress, mindful parenting, and mindfulness. Forty-three mothers of preschool-age children participated, 21 in the intervention group and 22 in the comparison group. Scores of mental health variables were within normal ranges before the intervention. All of the participants worked at the Universidad Católica de Chile (Catholic University of Chile), and their children attended university preschool centers. Repeated measured ANOVA analysis were performed considering differences between gain scores of each group, rather than post-treatment group differences. This was chosen in order to approach initial differences in some of the measures (mindfulness, mindful parenting, and stress) probably due to self-selection. As predicted, the intervention group showed a significant reduction in general and parental stress and an increase in mindful parenting and general mindfulness variables when compared with the comparison group. Effect sizes ranged from small to medium, with the highest Cohen's d in stress (general and parental) and mindful parenting. In most cases, the significant change was observed between pre- and post-test measures. Follow-up measures indicated that the effects were maintained after 2 months. © 2018 Corthorn.Ítem La presencia del profesor y su influencia para una educación significativa: Hacia un enfoque mindfulness en educación(Universidad Austral de Chile, 2018) Brito-Pastrana, R.; Corthorn, C.Este artículo realiza una revisión teórica de las últimas investigaciones en relación a mindfulness en educación, especialmente relacionada con los aportes de esta práctica para el cuidado docente y para el cultivo de una presencia más plena por parte de los profesores y su influencia en la totalidad del proceso formativo, poniendo especial énfasis en el cultivo de algunas actitudes: atencionales (no juicio, mente de principiante y esfuerzo justo) y relacionales (amabilidad, empatía y compasión). A partir de la revisión de importantes investigaciones recientes, este trabajo propone un modelo cuyo propósito es orientar distintas intervenciones basadas en lo que en este trabajo llamamos un “enfoque mindfulness”, enfatizando la necesidad de su carácter sistémico, más allá de eventos puntuales, con el propósito de influir en la totalidad del sistema educativo hacia una cultura del bienestar.