Logotipo del repositorio
  • Español
  • English
  • Iniciar sesión
    Ayuda

    Instrucciones:

    El Repositorio Institucional Académico (RIA) de la Universidad Andrés Bello, es un recurso de acceso abierto. No obstante, y de acuerdo con la ley chilena vigente sobre propiedad intelectual, mantiene en acceso restringido diversos documentos, los cuales sólo pueden ser consultados por la comunidad universitaria registrada. Para poder acceder a éstos, verificar el tipo de usuario y método de acceso, siguiendo las instrucciones que se detallan a continuación:

    • Si eres investigador, docente o funcionario con correo @unab.cl, ingresa utilizando tu usuario de computador o intranet (nombre de usuario sin incluir @unab.cl) y clave.
    • Si eres alumno, profesor adjunto o exalumno con correo @uandresbello.edu, debes registrarte primero, pinchando donde dice Nuevo usuario. Una vez registrado y obtenida el alta, ingresa con el correo electrónico institucional y la clave elegida. El registro se debe realizar utilizando la cuenta de correo institucional, no serán válidas cuentas gmail, hotmail o cualquier otro proveedor.
    • Si eres usuario externo, contactar directamente a repositorio@unab.cl
    o
    ¿Nuevo Usuario? Pulse aquí para registrarse¿Has olvidado tu contraseña?
  • Comunidades
  • Todo RIA
  • Contacto
  • Procedimientos de publicaciónDerecho de autorPolíticas del Repositorio
  1. Inicio
  2. Buscar por autor

Examinando por Autor "Duclos-Bastias, Daniel b"

Mostrando 1 - 1 de 1
Resultados por página
Opciones de ordenación
  • No hay miniatura disponible
    Ítem
    Sports motivation in Chilean rugby players: impact of occupational status
    (Federacion Espanola de Docentes de Educacion Fisica, 0025) De Souza Lima, Josivaldo; León-Rojas, Isidora; Muñoz-Strale, Catalina; Duclos-Bastias, Daniel b; Godoy-Cumillaf, Andrés; Giakoni-Ramírez, Frano
    Introduction: Sports motivation plays a key role in long-term adherence and athletes' commitment. In the context of rugby, intrinsic and extrinsic motivation may vary depending on individual factors such as occupational status. Objective: To examine the relationship between motivation dimensions and sports adherence in Chilean rugby players, considering occupational status as a moderating factor. Methods: A cross-sectional study was conducted with 280 rugby players from 12 regions of Chile. The Sport Motivation Scale (SMS-28) was used to evaluate intrinsic motivation, extrinsic motivation, and amotivation. Data were analyzed using descriptive statistics, ANOVA, and Pearson correlations. Results: Intrinsic motivation for experiencing sensations had the highest average score, followed by intrinsic motivation for achieving things. Identified regulation was significantly higher among students and workers compared to unemployed participants (p = 0.050). Introjected regulation showed significant differences across occupational status (p = 0.001), with higher levels among workers. Amotivation was negatively associated with sports participation, although no significant differences were observed between occupational groups (p = 0.419). Conclusions: The findings highlight the importance of fostering intrinsic motivation to sustain sports participation in rugby players. Additionally, strengthening identified regulation may improve commitment, particularly among unemployed players. Reducing amotivation is crucial to prevent sports dropout. © 2025 Federacion Espanola de Docentes de Educacion Fisica. All rights reserved.