Logotipo del repositorio
  • Español
  • English
  • Iniciar sesión
    Ayuda

    Instrucciones:

    El Repositorio Institucional Académico (RIA) de la Universidad Andrés Bello, es un recurso de acceso abierto. No obstante, y de acuerdo con la ley chilena vigente sobre propiedad intelectual, mantiene en acceso restringido diversos documentos, los cuales sólo pueden ser consultados por la comunidad universitaria registrada. Para poder acceder a éstos, verificar el tipo de usuario y método de acceso, siguiendo las instrucciones que se detallan a continuación:

    • Si eres investigador, docente o funcionario con correo @unab.cl, ingresa utilizando tu usuario de computador o intranet (nombre de usuario sin incluir @unab.cl) y clave.
    • Si eres alumno, profesor adjunto o exalumno con correo @uandresbello.edu, debes registrarte primero, pinchando donde dice Nuevo usuario. Una vez registrado y obtenida el alta, ingresa con el correo electrónico institucional y la clave elegida. El registro se debe realizar utilizando la cuenta de correo institucional, no serán válidas cuentas gmail, hotmail o cualquier otro proveedor.
    • Si eres usuario externo, contactar directamente a repositorio@unab.cl
    o
    ¿Nuevo Usuario? Pulse aquí para registrarse¿Has olvidado tu contraseña?
  • Comunidades
  • Todo RIA
  • Contacto
  • Procedimientos de publicaciónDerecho de autorPolíticas del Repositorio
  1. Inicio
  2. Buscar por autor

Examinando por Autor "Elnaggar, Ragab K."

Mostrando 1 - 1 de 1
Resultados por página
Opciones de ordenación
  • No hay miniatura disponible
    Ítem
    Effects of Therapies Involving Plyometric-Jump Training on Physical Fitness of Youth with Cerebral Palsy: A Systematic Review with Meta-Analysis
    (Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI), 2024-06) Garcia-Carrillo, Exal; Ramirez-Campillo, Rodrigo; Izquierdo, Mikel; Elnaggar, Ragab K.; Afonso, José; Peñailillo, Luis; Araneda, Rodrigo; Ebner-Karestinos, Daniela; Granacher, Urs
    The aim of this systematic review was to assess the effects of plyometric-jump training (PJT) on the physical fitness of youth with cerebral palsy (CP) compared with controls (i.e., standard therapy). The PRISMA 2020 guidelines were followed. Eligibility was assessed using the PICOS approach. Literature searches were conducted using the PubMed, Web of Science, and SCOPUS databases. Methodological study quality was assessed using the PEDro scale. Data were meta-analyzed by applying a random-effects model to calculate Hedges’ g effect sizes (ES), along with 95% confidence intervals (95% CI). The impact of heterogeneity was assessed (I2 statistic), and the certainty of evidence was determined using the GRADE approach. Eight randomized-controlled studies with low-to-moderate methodological quality were included, involving male (n = 225) and female (n = 138) youth aged 9.5 to 14.6 years. PJT interventions lasted between 8 and 12 weeks with 2–4 weekly sessions. Compared with controls, PJT improved the muscle strength (ES = 0.66 [moderate], 95% CI = 0.36–0.96, p < 0.001, I2 = 5.4%), static (ES = 0.69 [moderate], 95% CI= 0.33–1.04, p < 0.001, I2 = 0.0%) and dynamic balance (ES = 0.85 [moderate], 95% CI = 0.12–1.58, p = 0.023, I2 = 81.6%) of youth with CP. Therefore, PJT improves muscle strength and static and dynamic balance in youth with CP compared with controls. However, more high-quality randomized-controlled trials with larger sample sizes are needed to provide a more definitive recommendation regarding the use and safety of PJT to improve measures of physical fitness.