Examinando por Autor "Gutiérrez-Espinoza, Héctor"
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Ítem Correlación entre los Estilos de Aprendizaje Según el Modelo de Felder-Silverman y el Rendimiento Académico de la Asignatura de Morfología y Función en Estudiantes Universitarios(Universidad de la Frontera, 2023-10) Gutiérrez-Espinoza, Héctor; Araya-Quintanilla, Felipe; Valenzuela-Fuenzalida, Juan José; Nova, Pablo; Aviles-Walles, MaickelEl objetivo del estudio fue determinar la relación existente entre la tendencia predominante del estilo de aprendizaje, según el modelo de Felder-Silverman, evaluando el rendimiento académico parcial y final de los estudiantes que cursan la asignatura Morfología y Función I. Se realizó un estudio transversal en 231 estudiantes universitarios que ingresaron a las Facultades de Salud y Educación en el primer semestre del año 2019. Para poder evaluar el rendimiento, a los estudiantes se les aplicó el cuestionario de Índice de Estilos de Aprendizaje y se correlacionó con la nota de la prueba teórica 1, la evaluación práctica 1 y el promedio final de la asignatura. Los resultados muestran que el 53,4 % del total de estudiantes evaluados son visuales, para estos estudiantes el coeficiente de correlación de Spearman fue de -0,378 para prueba teórica (p<0,001), -0.467 para evaluación práctica (p<0,001) y -0.500 para el promedio final (p<0,001). Los estudiantes visuales tienen promedio de notas más altos en la prueba teórica y el promedio final comparado con los activos (p<0,05). Se concluyó que la tendencia predominante es el visual, para estos estudiantes existe una correlación inversa y estadísticamente significativa con el rendimiento académico. Además, presentan un promedio de notas significativamente más alto que las otras tendencias.Ítem Effectiveness of multicomponent treatment in patients with fibromyalgia: protocol for a systematic review and meta-analysis(BioMed Central Ltd, 2022-04) Araya-Quintanilla, Felipe; Gutiérrez-Espinoza, Héctor; Fuentes, Jorge; Prieto-Lafrentz, Fernanda; Pavez, Leonardo; Cristi-Montero, Carlos; Cavero-Redondo, Iván; Álvarez-Bueno, CeliaBackground: The purpose of this protocol is to provide a new systematic review with meta-analysis using the current methodology to compare the effectiveness of multicomponent treatment versus other interventions for patients with fibromyalgia. Methods: This protocol conforms to the Preferred Reporting Items for Systematic Review and Meta-Analysis Protocols (PRISMA-P) and the recommendations of the Cochrane Collaboration Handbook. An electronic search will be conducted in MEDLINE, EMBASE, Web of Science, Cochrane CENTRAL, LILACS, CINAHL, and PEDro, from inception until April 2022. There will be no language restrictions. The Cochrane Collaboration tool for assessing the risk of bias (RoB2) will be used. The Grading of Recommendations, Assessment, Development and Evaluation (GRADE) scale will be used to evaluate the strength of the evidence. The Hartung-Knapp-Sidik-Jonkman random effects or Mantel-Haenszel fixed effects methods will be used, depending on the heterogeneity, to compute a pooled estimate of the mean difference (MD) or standardized mean difference (SMD) and respective 95% confidence intervals for clinical outcomes. Discussion: This systematic review will synthesize evidence on the effectiveness of multicomponent treatment in patients with fibromyalgia and could add important evidence in the treatment of FM to improve clinical practice and decision-making/actions in this field. This new systematic review will try to show the effects of multicomponent treatment by type (endurance, resistance, stretching, or mind-body exercises [pilates or taichi]) and intensity (light, moderate, moderate-to-vigorous, vigorous) of exercise in patients with FM. The results will be disseminated by publication in a peer-reviewed journal. Ethics approval will not be needed because the data used for this systematic review will be obtained from individual trials and there will be no concerns about privacy. However, if we identify ethical issues during the development of the systematic review, these findings will be reported in the discussion of the study. Systematic review registration: PROSPERO CRD42020142082. © 2022, The Author(s).