Logotipo del repositorio
  • Español
  • English
  • Iniciar sesión
    Ayuda

    Instrucciones:

    El Repositorio Institucional Académico (RIA) de la Universidad Andrés Bello, es un recurso de acceso abierto. No obstante, y de acuerdo con la ley chilena vigente sobre propiedad intelectual, mantiene en acceso restringido diversos documentos, los cuales sólo pueden ser consultados por la comunidad universitaria registrada. Para poder acceder a éstos, verificar el tipo de usuario y método de acceso, siguiendo las instrucciones que se detallan a continuación:

    • Si eres investigador, docente o funcionario con correo @unab.cl, ingresa utilizando tu usuario de computador o intranet (nombre de usuario sin incluir @unab.cl) y clave.
    • Si eres alumno, profesor adjunto o exalumno con correo @uandresbello.edu, debes registrarte primero, pinchando donde dice Nuevo usuario. Una vez registrado y obtenida el alta, ingresa con el correo electrónico institucional y la clave elegida. El registro se debe realizar utilizando la cuenta de correo institucional, no serán válidas cuentas gmail, hotmail o cualquier otro proveedor.
    • Si eres usuario externo, contactar directamente a repositorio@unab.cl
    o
    ¿Nuevo Usuario? Pulse aquí para registrarse¿Has olvidado tu contraseña?
  • Comunidades
  • Todo RIA
  • Contacto
  • Procedimientos de publicaciónDerecho de autorPolíticas del Repositorio
  1. Inicio
  2. Buscar por autor

Examinando por Autor "Vaquera, Alejandro"

Mostrando 1 - 1 de 1
Resultados por página
Opciones de ordenación
  • No hay miniatura disponible
    Ítem
    Can Complex Training Improve Acute and Long-Lasting Performance in Basketball Players? A Systematic Review
    (Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI), 2024-10) Flórez Gil, Enrique; Vaquera, Alejandro; Ramírez-Campillo, Rodrigo; Sanchez-Sanchez, Javier; Rodríguez Fernández, Alejandro
    Basketball demands a sophisticated blend of tactical, technical, physical, and psychological skills, and various methods have been proposed to prepare players for these demands, including resistance training to enhance strength, power, speed, agility, and endurance. Complex training (CT) integrates diverse strength training methodologies by combining heavy-resistance exercises (e.g., squat at 90% of one repetition maximum) with high-velocity movements or plyometrics, both sharing the same biomechanical pattern. However, the optimal application of CT in basketball remains uncertain due to diverse protocols and a lack of consensus in the literature. The aim of this systematic review was to evaluate the acute and chronic effects of CT interventions on physical fitness performance in basketball players and identify the most effective characteristics of moderators. Methods: A bibliographic search was conducted using PubMed, SCOPUS, and Web of Science databases following the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-analyses guidelines using the PICOS strategy. Results: Fourteen studies met the inclusion criteria, three articles analyzed acute effects, and thirteen analyzed chronic effects. The total number of participants in the studies analyzing acute effects was 50, while for studies examining chronic effects, it was 362. Conclusions: Acutely, CT triggers post-activation potentiation and enhances sprint performance when coupled with brief rest intervals. Over time, these acute improvements contribute to more substantial, long-lasting benefits. Chronic effects of CT improve strength, as evidenced by enhanced 1 RM performance, jumps, sprints, and core muscle strength.