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Examinando por Autor "Arriagada, Javiera"

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    Anti-parasitic drugs modulate the non-selective channels formed by connexins or pannexins
    (Elsevier B.V., 2021-10-01) Güiza, Juan; Arriagada, Javiera; Rodríguez, Luis; Gutiérrez, Camila; Duarte, Yorley; Sáez, Juan C.; Vega, José L.
    The proteins connexins, innexins, and pannexins are the subunits of non-selective channels present in the cell membrane in vertebrates (connexins and pannexins) and invertebrates (innexins). These channels allow the transfer of ions and molecules across the cell membrane or, and in many cases, between the cytoplasm of neighboring cells. These channels participate in various physiological processes, particularly under pathophysiological conditions, such as bacterial, viral, and parasitic infections. Interestingly, some anti-parasitic drugs also block connexin- or pannexin-formed channels. Their effects on host channels permeable to molecules that favor parasitic infection can further explain the anti-parasitic effects of some of these compounds. In this review, the effects of drugs with known anti-parasitic activity that modulate non-selective channels formed by connexins or pannexins are discussed. Previous studies that have reported the presence of these proteins in worms, ectoparasites, and protozoa that cause parasitic infections have also been reviewed. © 2021 Elsevier B.V.
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    Relación entre las estrategias metacognitivas con las habilidades de comprensión lectora y producción de textos en alumnos de segundo ciclo de educación general básica
    (Universidad Andrés Bello, 2011) Arriagada, Javiera; Herreros, Josefa; Opazo, María José; Quezada, María Paz; Recasens, Macarena
    Objetivo General: • Comprobar y relacionar el uso de las estrategias metacognitivas en la comprensión de lectura y producción de textos, en alumnos/as de 5° a 8° básico. Objetivos Específicos: • Evaluar la comprensión de lectura y producción de textos, en una muestra de alumnos(as) de segundo ciclo de Enseñanza Básica. • Evaluar las estrategias metacognitivas presentes en comprensión de lectura y producción de textos, a través del "Instrumento para Evaluar Estrategias Metacognitivas en Lectura y Escritura (ESME)", en una muestra de alumnos de segundo ciclo de Enseñanza Básica. • Analizar los resultados obtenidos, de acuerdo al uso de las estrategias metacognitivas que los sujetos utilizan al momento de la comprensión de lectura y producción de textos. • Informar la relación de las estrategias metacognitivas con la comprensión de lectura y producción de textos.