Revisión de recursos terapéuticos enfocados en las tecnologías de la información y comunicación (TIC) orientados al trabajo fonoaudiológico con estudiantes que presentan necesidades educativas especiales (NEE)
Cargando...
Archivos
Fecha
2017
Profesor/a Guía
Facultad/escuela
Idioma
es
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad Andrés Bello
Nombre de Curso
Licencia CC
Licencia CC
Resumen
Las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) a lo largo de los años, han transformado y ampliado la forma de trabajar de profesionales que requieren de este tipo de recursos al realizar terapias y la fonoaudiología no ha quedado aparte de este nuevo campo de comunicación. A través de ellas, el profesional fonoaudiólogo se beneficia en su trabajo con usuarios con distintas patologías, incluyendo al alumnado con necesidades educativas especiales (NEE). Esta investigación tiene como finalidad recopilar información sobre los tipos de Software y Hardware que se encuentran disponibles para la intervención del alumnado con N.E.E., cuáles son sus principales características, cómo se utilizan y para qué tipo de N.E.E se encuentran disponibles. Mediante entrevistas a informantes claves y el barrido por internet de distintas bases de datos, se han clasificado según las características de cada recurso, y descrito brevemente. Ha sido de gran utilidad tener referencias sobre Software y Hardware utilizados actualmente en centros de rehabilitación en Santiago, y conocer los nuevos recursos que se encuentran disponibles para ser utilizados cuando sea necesario.
Information and communication technologies (ICT) over the years, have transformed and expanded the way of working of professionals who require this type of resources when performing therapies and phonoaudiology has not been apart from this new field of communication. Through them, the speechlanguage professional benefits in his work with users with different pathologies, including students with special educational needs (SEN). The purpose of this research is to gather information on the types of Software and Hardware that are available for the intervention of students with SEN, which are its main characteristics, how they are used and for what type of SEN they are available. . Through interviews with key informants and cross-database scanning of different databases, they have been classified according to the characteristics of each resource, and briefly described. It has been very useful to have references on Software and Hardware currently used in rehabilitation centers in Santiago, and to know the new resources that are available to be used when necessary
Information and communication technologies (ICT) over the years, have transformed and expanded the way of working of professionals who require this type of resources when performing therapies and phonoaudiology has not been apart from this new field of communication. Through them, the speechlanguage professional benefits in his work with users with different pathologies, including students with special educational needs (SEN). The purpose of this research is to gather information on the types of Software and Hardware that are available for the intervention of students with SEN, which are its main characteristics, how they are used and for what type of SEN they are available. . Through interviews with key informants and cross-database scanning of different databases, they have been classified according to the characteristics of each resource, and briefly described. It has been very useful to have references on Software and Hardware currently used in rehabilitation centers in Santiago, and to know the new resources that are available to be used when necessary
Notas
Tesis (Fonoaudiólogo)
Palabras clave
Fonoaudiología, Investigaciones, Tecnología de la Información, Niños con Discapacidad