Concepción de potenciación de aprendizajes de los estudiantes de la carrera de Psicopedagogía de la Universidad Andrés Bello, sede Viña del Mar
No hay miniatura disponible
Archivos
Fecha
2021
Profesor/a Guía
Facultad/escuela
Idioma
es
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad Andrés Bello
Nombre de Curso
Licencia CC
Licencia CC
Resumen
La presente investigación tiene por objetivo, conocer la concepción de potenciación de
aprendizaje que tienen los estudiantes de cuarto año de la carrera de Psicopedagogía de la
Universidad Andrés Bello, sede Viña del Mar. La metodología utilizada para obtener los
datos consiste en el método de investigación cualitativo de tipo descriptivo.
En el primer capítulo se profundiza en relación con la problemática de investigación,
apuntando a la definición de la importancia del concepto de potenciación de aprendizaje para
la carrera de Psicopedagogía de la Universidad Andrés Bello, y así justificar la relevancia de
la temática investigativa. En este capítulo también se presenta el objetivo general y los
objetivos específicos, los cuales apuntan a conocer cuál es la idea que tienen los estudiantes
del concepto de potenciación de aprendizaje y cuáles son sus características fundamentales
al momento de implementarlo.
En el segundo capítulo, se analizan los antecedentes teóricos relacionados a la potenciación
de aprendizaje, abstrayendo información de acuerdo con referentes teóricos de la línea de la
pedagogía y la psicología cognitiva; también fueron utilizados documentos de la carrera de
Psicopedagogía de la Universidad Andrés Bello.
En el capítulo tres, son abordadas las metodologías y etapas con las que cuenta la
investigación, incluyendo la justificación del tipo de instrumento escogido, su elaboración y
aplicación; el tipo de muestra utilizada y la metodología implementada para el análisis de
datos.
En el cuarto capítulo, se muestra el análisis de datos realizado a partir de la información
recaudada en base a la aplicación del instrumento investigativo; en éste se enseña una
categorización semántica de respuestas, de acuerdo con los conceptos que se repetían con
mayor frecuencia. Entregando una definición de estas a partir de los autores investigados y
de la visión que tiene la carrera en relación con ellos.
Finalmente, en el quinto capítulo se presentan las conclusiones, las cuales se generan en base
a los objetivos de la presente investigación, en relación con los conceptos planteados por los
autores de ambas líneas investigativas, Pedagogía y Psicología Cognitiva y de las ideas
presentes en el sello y documentos de la carrera de Psicopedagogía de la Universidad Andrés
Bello.
Palabras clave: Potenciación de aprendizaje, psicopedagogía, visión positiva, visión
cognitiva, centrado en el estudiante, visión integral del sujeto, mediación, psicología
cognitiva, metacognición.
The objective of this research is to know the Conception of Empowerment of Learning that fourth year students of Psychopedagogy career from Andrés Bello University, Viña del Mar campus have. The methodology used to obtain the data consists of the descriptive qualitative method research. In the first chapter delves into relation to the research problem, pointing to the definition of the importance of the concept of Learning Empowerment for the career of Psychopedagogy at the Andrés Bello University and thus justify the relevance of the investigative theme. This chapter also presents the general objective and the specific objectives, which aim to know what is the idea that students have of the concept of learning empowerment and what are its fundamental characteristics when implementing it. In the second chapter, the theoretical antecedents related to the Empowerment of Learning are analysed, abstracting information according to theoretical references from the line of Pedagogy and Cognitive Psychology; Documents from the Psychopedagogy Career of the Andrés Bello University were also used. In chapter three, the methodologies and stages of the investigation are addressed, including the justification of the type of instrument chosen, its elaboration and application; the type of sample used, and the methodology implemented for data analysis. In the fourth chapter, the data analysis carried out from the information collected based on the application of the investigative instrument is shown; In this, a semantic categorization of responses is taught, according to the most frequently repeated concepts. Delivering a definition of these from the investigated authors and the vision that the career has in relation to them. Finally, in the fifth chapter are the conclusions, which are raised based on the objectives of this research, the concepts raised by the authors of both lines of research, Pedagogy and Cognitive Psychology and the ideas present in the seal and documents of the career of Psychopedagogy at the Andrés Bello University. Key words: Learning empowerment, psychopedagogy, positive vision, cognitive vision, student-cantered, integral vision of the subject, mediation, cognitive psychology, metacognition.
The objective of this research is to know the Conception of Empowerment of Learning that fourth year students of Psychopedagogy career from Andrés Bello University, Viña del Mar campus have. The methodology used to obtain the data consists of the descriptive qualitative method research. In the first chapter delves into relation to the research problem, pointing to the definition of the importance of the concept of Learning Empowerment for the career of Psychopedagogy at the Andrés Bello University and thus justify the relevance of the investigative theme. This chapter also presents the general objective and the specific objectives, which aim to know what is the idea that students have of the concept of learning empowerment and what are its fundamental characteristics when implementing it. In the second chapter, the theoretical antecedents related to the Empowerment of Learning are analysed, abstracting information according to theoretical references from the line of Pedagogy and Cognitive Psychology; Documents from the Psychopedagogy Career of the Andrés Bello University were also used. In chapter three, the methodologies and stages of the investigation are addressed, including the justification of the type of instrument chosen, its elaboration and application; the type of sample used, and the methodology implemented for data analysis. In the fourth chapter, the data analysis carried out from the information collected based on the application of the investigative instrument is shown; In this, a semantic categorization of responses is taught, according to the most frequently repeated concepts. Delivering a definition of these from the investigated authors and the vision that the career has in relation to them. Finally, in the fifth chapter are the conclusions, which are raised based on the objectives of this research, the concepts raised by the authors of both lines of research, Pedagogy and Cognitive Psychology and the ideas present in the seal and documents of the career of Psychopedagogy at the Andrés Bello University. Key words: Learning empowerment, psychopedagogy, positive vision, cognitive vision, student-cantered, integral vision of the subject, mediation, cognitive psychology, metacognition.
Notas
Seminario (Psicopedagoga, Licenciada en Educación)
Palabras clave
Potenciación de Aprendizaje, Enseñanza Superior, Estudiantes de Psicopedagogía, Investigaciones, Chile, Viña del Mar