BELIEFS OF PRE-SERVICE AND IN-SERVICE TEACHERS ABOUT EDUCATION WITH A GENDER IDENTITY PERSPECTIVE

No hay miniatura disponible
Fecha
2023
Profesor/a Guía
Facultad/escuela
Idioma
es
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
UNIVERSIDADE FEEVALE
Nombre de Curso
Licencia CC
Attribution 4.0 International Deed ( CC BY 4.0)
Licencia CC
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Resumen
The recognition of and respect for gender diversity has become an important challenge for the educational system. The following research aimed to understand the beliefs of teachers in training and in practice about education with a gender identity perspective. For this purpose, and from a qualitative phenomenological approach, ten semi-structured interviews were conducted: five with teachers in training and five with practicing teachers, all of them with educational experiences with students from the LGBTQ+ community. Four categories emerged from the interviews analyzed through qualitative content analysis: (1) Definition of gender identity; (2) Student profile; (3) Incorporation of gender identity in the classroom; and (4) Training in education with a gender identity perspective. The main findings reveal positive beliefs regarding education with a gender identity approach, associated with the conviction that the collaborative work of the school community is essential for a paradigm shift. However, there is a lack of theoretical and practical resources that meet the educational needs of LGBTQ+ students. It is concluded that there is a need to establish training spaces in this area both for teachers in training and in practice, in order to move towards an egalitarian, fair and inclusive education. © 2023 UNIVERSIDADE FEEVALEÂ. All rights reserved.
El reconocimiento y el respeto hacia la diversidad de género se ha transformado en un importante desafío para el sistema educativo. La siguiente investigación tuvo por objetivo comprender las creencias de docentes en formación y en ejercicio acerca de la educación con perspectiva en identidad de género. Para ello, y desde un enfoque cualitativo de carácter fenomenológico, se realizaron diez entrevistas semiestructuradas: cinco a profesores(as) en formación y cinco a docentes en ejercicio, todos con experiencias educativas con estudiantes de la comunidad LGBTQ+. De las entrevistas analizadas por medio del análisis de contenido cualitativo emergieron cuatro categorías: (1) Definición de identidad de género; (2) Perfil del estudiante; (3) Incorporación de la identidad de género en el aula y (4) Formación en educación con perspectiva en identidad de género. Los principales hallazgos revelan creencias positivas respecto de la educación con enfoque en identidad de género, asociadas a la convicción de que el trabajo colaborativo de la comunidad escolar es esencial para un cambio de paradigma. No obstante, se advierte la falta de recursos teóricos y prácticos que se ajusten a las necesidades educativas del estudiantado LGBTQ+. Se concluye la necesidad de instaurar espacios formativos en esta materia tanto para el profesorado en formación como en ejercicio, con el propósito de avanzar hacia una educación igualitaria, justa e inclusiva. Palabras clave: Docentes en formación. Docentes en ejercicio. Creencias docentes. Identidad de género
Notas
Indexación: Scopus.
Palabras clave
Gender Identity, Practicing Teachers, Teachers in Training, Teaching Beliefs
Citación
Revista Conhecimento Online. Issue 2, Pages 337 - 364. July 2023
DOI
10.25112/rco.v2.3358
Link a Vimeo