Análisis de la labor psicopedagógica desarrollada en la ONG Galerna en Valparaíso, durante el periodo de práctica profesional año 2023
No hay miniatura disponible
Archivos
Fecha
2023
Profesor/a Guía
Facultad/escuela
Idioma
es
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad Andrés Bello
Nombre de Curso
Licencia CC
Licencia CC
Resumen
En la presente investigación contiene los análisis de resultados del estudio sobre la
labor psicopedagógica realizada al interior de la ONG Galerna, efectuada a lo largo
del año 2023 por el grupo de seminario de grado, compuesto por las alumnas en
práctica profesional de la carrera de Psicopedagogía de la Universidad Andrés
Bello, Javiera Leiva Aguirre y Andrea Rodríguez Albornoz.
Dicha investigación se centró en determinar el contexto organizacional no
convencional de Galerna, el contexto social y familiar de los estudiantes, las
estrategias utilizadas para la potenciación de aprendizajes y las dificultades
presentes durante la práctica profesional en dicha ONG.
La información se recopiló por medio de bitácoras que permitieron establecer las
etapas psicopedagógicas llevadas a cabo en las correspondientes sesiones
(vinculación, contextualización, mediación y metacognición). Como conclusión, se
busca establecer las fortalezas y debilidades presentadas en la labor
psicopedagógica al interior de la institución Galerna, describiendo la labor realizada
en tal contexto mediante bitácoras semanales, reuniones y entrevistas.
This research contains the analysis of the results of the study on the psycho pedagogical work carried out within the NGO Galerna, carried out throughout the year 2023 by the group of graduate seminar, composed of the students in professional practice of the career of Psychopedagogy of the Universidad Andrés Bello, Javiera Leiva Aguirre and Andrea Rodríguez Albornoz. This research focused on determining the non-conventional organizational context of Galerna, the social and family context of the students, the strategies used for the empowerment of learning and the difficulties encountered during the professional practice in this NGO. The information was compiled by means of logs that allowed to establish the psycho pedagogical stages carried out in the corresponding sessions (linking, contextualization, mediation and metacognition). As a conclusion, we seek to establish the strengths and weaknesses presented in the psycho-pedagogical work within the Galerna institution, describing the work carried out in such context by means of weekly logs, meetings and interviews.
This research contains the analysis of the results of the study on the psycho pedagogical work carried out within the NGO Galerna, carried out throughout the year 2023 by the group of graduate seminar, composed of the students in professional practice of the career of Psychopedagogy of the Universidad Andrés Bello, Javiera Leiva Aguirre and Andrea Rodríguez Albornoz. This research focused on determining the non-conventional organizational context of Galerna, the social and family context of the students, the strategies used for the empowerment of learning and the difficulties encountered during the professional practice in this NGO. The information was compiled by means of logs that allowed to establish the psycho pedagogical stages carried out in the corresponding sessions (linking, contextualization, mediation and metacognition). As a conclusion, we seek to establish the strengths and weaknesses presented in the psycho-pedagogical work within the Galerna institution, describing the work carried out in such context by means of weekly logs, meetings and interviews.
Notas
Seminario (Psicopedagoga, Licenciada en Educación)
Palabras clave
Psicopedagogía, Chile, Valparaíso, Psicopedagogos, Formación Profesional