Percepción del efecto que tiene en los resultados deportivos el modelo de gestión pedagógica "educación física a través del deporte", utilizado en el Colegio San Ignacio de Viña del Mar
Cargando...
Archivos
Fecha
2010
Autores
Profesor/a Guía
Facultad/escuela
Idioma
es
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad Andrés Bello
Nombre de Curso
Licencia CC
Licencia CC
Resumen
El desarrollo del programa oficial de educación física a través de una
pedagogía deportiva, es una herramienta que puede ser utilizada con el
propósito de mejorar la calidad de los aprendizajes, la cobertura, los logros
deportivos, la motivación, la autoestima, el autoconcepto, las expectativas
educacionales y es utilizada cada vez más por diferentes instituciones
educativas, para el logro eficiente y eficaz, de los procesos de aprendizaje
de los educandos.
El trabajo realizado corresponde a un diseño de investigación no
experimental con el tipo de estudio Transeccional Descriptivo y con un
enfoque cualitativo. Esta investigación se realizó aplicando un cuestionario a
profesores y directivos docentes del Colegio San Ignacio de Viña del Mar,
para determinar la percepción de estos en relación al efecto que provoca la
gestión administrativa y pedagógica utilizada en la institución al implementar
un programa de Educación Física a través del Deporte en los resultados
deportivos, de alumnos y alumnas del nivel de Educación Media. El
instrumento utilizado fue un cuestionario diseñado por el investigador y
validado por especialistas.
Los resultados obtenidos en la investigación demuestran que la
percepción de un alto porcentaje de profesores y directivos es que la gestión
administrativa y pedagógica favorece la implementación del programa y
posibilita la existencia de buenos resultados deportivos.
The development of the official physical education program trough a sports pedagogics, is a tool that can be used with the purpose of improving the quality of learning processes, coverage, sports achievements, motivation, self-esteem, self-concept, education expectations, and it is being employed quite often by different education institution so students can attain learning processes in an efficient and effective manner. The work accomplished pertains to a non-experimental research design with the Transectional Descriptive type of study and a qualitative approach. This research was carried out applying a questionnaire to teachers and managerial personnel of Colegio San Ignacio in Viña del Mar, in order to assess their perception with regard to the effect that provokes on High School students' sports outcome the pedagogical administrative management used at the institution when implementing a Physical Education Trough Sports program. The instrument employed was a questionnaire designed by the researcher and validated by experts. The outcome obtained from the research study proves that the perception of a high percentage of teachers and managerial personnel is that the administrative pedagogical management favors the execution of the program and it facilitates the existence of a good sports outcome.
The development of the official physical education program trough a sports pedagogics, is a tool that can be used with the purpose of improving the quality of learning processes, coverage, sports achievements, motivation, self-esteem, self-concept, education expectations, and it is being employed quite often by different education institution so students can attain learning processes in an efficient and effective manner. The work accomplished pertains to a non-experimental research design with the Transectional Descriptive type of study and a qualitative approach. This research was carried out applying a questionnaire to teachers and managerial personnel of Colegio San Ignacio in Viña del Mar, in order to assess their perception with regard to the effect that provokes on High School students' sports outcome the pedagogical administrative management used at the institution when implementing a Physical Education Trough Sports program. The instrument employed was a questionnaire designed by the researcher and validated by experts. The outcome obtained from the research study proves that the perception of a high percentage of teachers and managerial personnel is that the administrative pedagogical management favors the execution of the program and it facilitates the existence of a good sports outcome.
Notas
Tesis (Magíster en Gestión de la Actividad Física y Deportiva)
Palabras clave
Evaluación Curricular, Gestión administrativa y pedagógica, Deporte y adolescencia, Percepción de Profesores, Calidad de los aprendizajes