Los efectos de la actividad física en las habilidades motrices en niños escolares
Cargando...
Archivos
Fecha
2020
Profesor/a Guía
Facultad/escuela
Idioma
es
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad Andrés Bello
Nombre de Curso
Licencia CC
Licencia CC
Resumen
En la última década se ha evidenciado una pérdida de las habilidades
motrices en las nuevas generaciones (Álvarez et al., 2020). Esta revisión
sistemática revisará de manera analítica y descriptivamente las
investigaciones recientes sobre los efectos de la actividad física en las
habilidades motrices en niños y niñas de enseñanza escolar básica, grupo
etario en el cual el índice de sedentarismo, sobrepeso y obesidad va en
aumento en las últimas décadas. Existen efectos beneficiosos a corto y largo
plazo por medio de realizar actividad en lo físico, motor, emocional, social y
cognitivo y por ende en el bienestar general. Además de esto, existe una
relación recíproca entre las habilidades motrices y la actividad física. Los
resultados esperados de esta investigación es poner a disposición de
profesores de Educación física elementos teóricos con práctica pedagógica.
In the last decade, a loss of motor skills has been evidenced in new generations (Álvarez et al., 2020). This systematic review will review in an analytical and descriptive way recent research on the effects of physical activity on motor skills in boys and girls in elementary school education, an age group in which the index of sedentary lifestyle, overweight and obesity is increasing in the last decades. There are beneficial effects in the short and long term through physical, motor, emotional, social and cognitive activity and therefore in general well-being. In addition to this, there is a reciprocal relationship between motor skills and physical activity. The expected results of this research is to make theoretical elements with pedagogical practice available to Physical Education teachers.
In the last decade, a loss of motor skills has been evidenced in new generations (Álvarez et al., 2020). This systematic review will review in an analytical and descriptive way recent research on the effects of physical activity on motor skills in boys and girls in elementary school education, an age group in which the index of sedentary lifestyle, overweight and obesity is increasing in the last decades. There are beneficial effects in the short and long term through physical, motor, emotional, social and cognitive activity and therefore in general well-being. In addition to this, there is a reciprocal relationship between motor skills and physical activity. The expected results of this research is to make theoretical elements with pedagogical practice available to Physical Education teachers.
Notas
Tesis (Licenciado en Educación Física para la Educación General Básica)
Palabras clave
Ejercicio Físico, Motricidad, Enseñanza Básica, Investigaciones