Consecuencias del maltrato infantil en el desarrollo lingüístico de niños y niñas de 6 a 8 años : una revisión sistemática
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Fecha
2022
Profesor/a Guía
Facultad/escuela
Idioma
es
Título de la revista
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Editor
Universidad Andrés Bello
Nombre de Curso
Licencia CC
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Resumen
El maltrato infantil involucra todos los abusos y desatenciones que experimentan
niños y niñas, los cuales se pueden clasificar como maltrato físico o psicológico,
abuso sexual, desatención y/o negligencia. El lenguaje, por otra parte, es un
sistema de signos que cumple un rol fundamental para la comunicación entre
individuos el cual puede verse afectado por el maltrato infantil. Sin embargo, este
vínculo ha sido poco explorado en el campo de la fonoaudiología. Este estudio
busca describir los efectos del maltrato infantil en el desarrollo lingüístico para
determinar de qué modo puede verse afectado, específicamente en el contexto
educativo y la atención de niños en situación de vulnerabilidad, específicamente
en el rango de 6 a 8 años.
La metodología contempla una revisión sistemática de fuentes primarias de
información recopilada de las bases de datos de PubMed, SciELO, PsycINFO, y
Redalyc. Las investigaciones seleccionadas para la muestra final incluyen 7
artículos constituidos por ensayos, estudios descriptivos, explicativos, no
experimentales y de evaluación de pruebas diagnósticas publicadas entre los
años 2005 y 2022 en idiomas inglés, español y portugués. Este estudio concluye
que existe evidencia que comprueba las consecuencias que tiene el maltrato
infantil en el desarrollo lingüístico en niños y niñas de 6 a 8 años, demostrando
que el nivel del lenguaje más afectado corresponde al pragmático y que el
abandono es el tipo de maltrato que mayor impacto tiene en estos niños y niñas.
Es necesario tener más acceso a información y estudios que abarquen rangos
de edad específicos que se relacionen con los hitos del desarrollo de cada nivel
del lenguaje.
Child abuse involves all the abuses and neglect experienced by children, which can be classified as physical or psychological abuse, sexual abuse, or neglect. Spoken language, on the other hand, is a sign system that plays a key role in communication between individuals, which can be affected by child abuse. However, this area has not been fully explored in the field of speech-language pathology. This study aims to describes the effects of child abuse on linguistic development from 6 to 8 years old determining how it can be affected, specifically in the educational context and the care of children in situations of vulnerability. The methodology includes a systematic review of primary sources of information collected from the PubMed, SciELO, PsycINFO, and Redalyc databases. The investigations selected for the final sample include 7 articles consisting of essays, descriptive, explanatory, non-experimental and evaluation studies of diagnostic tests published between years 2005 and 2022 in English, Spanish and Portuguese languages. The present study concludes that there is evidence that proves the consequences of child abuse on the linguistic development of children aged 6 to 8 years, showing that the most affected level of language is pragmatic and that abandonment is the type of abuse that greatest impact has on thes children. However, it is necessary to have more access to information and studies that cover specific age ranges related to the milestones of development of each language level.
Child abuse involves all the abuses and neglect experienced by children, which can be classified as physical or psychological abuse, sexual abuse, or neglect. Spoken language, on the other hand, is a sign system that plays a key role in communication between individuals, which can be affected by child abuse. However, this area has not been fully explored in the field of speech-language pathology. This study aims to describes the effects of child abuse on linguistic development from 6 to 8 years old determining how it can be affected, specifically in the educational context and the care of children in situations of vulnerability. The methodology includes a systematic review of primary sources of information collected from the PubMed, SciELO, PsycINFO, and Redalyc databases. The investigations selected for the final sample include 7 articles consisting of essays, descriptive, explanatory, non-experimental and evaluation studies of diagnostic tests published between years 2005 and 2022 in English, Spanish and Portuguese languages. The present study concludes that there is evidence that proves the consequences of child abuse on the linguistic development of children aged 6 to 8 years, showing that the most affected level of language is pragmatic and that abandonment is the type of abuse that greatest impact has on thes children. However, it is necessary to have more access to information and studies that cover specific age ranges related to the milestones of development of each language level.
Notas
Tesis (Licenciado en Fonoaudiología)
Palabras clave
Adquisición del Lenguaje, Aspectos Psicológicos, Trastornos del Lenguaje en Niños, Maltrato Infantil, Investigaciones